Etosha NP dag 1

6 juni 2016 - Nationaal park Etosha, Namibië

Hallo allemaal,

Allereerst een welkom aan onze jongste volgertje ons neefje Stijn die vanaf nu ook meeleest.
Vanmorgen om 7 uur vertokken na een heerlijke nacht en lekker ontbijt. We hebben vandaag wen reisdag. We moeten 520 km rijden (waarvan 198 km in NP zelf ) naar Etosha NP. Ik ga voor de 1e rijden. Alles links phh dat valt niet mee net of ik opnieuw op rijles zit. Ik wil richtingaanwijzer aanzetten heb ik de ruiterwissers aan , ik wil schakelen zit ik fout moet links schakelen. Ik dacht dat ik in zijn 1 zat zit ik in zijn 4. Links kant rijden phhh echt dat valt niet mee kan ik je zeggen. Onderweg komen we onze 1e giraffe tegen. Echt wat een geweldig gevoel is dat. Vele dieren volgen koeien, wrattenzwijn, struisvogels en een jakhals schiet voor.onze auto. Ook staat er een verkeersbord met opletten voor overstekende olifanten. Helaas hebben we die niet gezien onderweg. Een paar leuke weetjes.1) Een cola kost.20 ND omgerekend 1.10 euro en een halve.liter bier kost 35 ND omgerekend 1.37 euro. 2) Het heeft hier al 3 jaar niet meer geregend en dat is aan alles te merken. Het is kurk droog overal. 3) Veel auto s hebben een laat ruimte achterin als daar donkere mensen in zitten dan mag dat. Als daar blanke inzitten krijg je een bekeuring. Bizar he. 4) ze hebben hier wienig respect.voor vrouwen. Mannen kunnen hier heel veel en hebben ze respect voor. Dus Mario doet het woord. (das ie thuis niet gewent hier voelt ie zich het alphamannetje ). 5) we kunnen hier gewoon Nederlands praten das wel erg makkelijk. Ze praten Afrikaans Nederlands maar veel is het zelfde.
We komen dorpjes tegen en dan zie je dat je echt in Afrika bent. Zo weinig hebben de mensen ze zijn echt arm. We rijden kilomters en in ene zitten er mensen uit het niks langs de kant te wachten. Wij denken dat ze uit de bergen komen en op een busje of zo wachten. Ook zien we vrouwen met tonnen water op hun hoofd van de waterput afkomen. God weet hoe lang die nog moeten lopen. Phhh heftig allemaal. We gaan tanken en er komen 2 mannen op me af en vragen hoe ik heet en Mario en onze dochter. Maken een praatje en in een keer zijn ze weg. 2 min.later komen ze terug met allerlei sleutel hangers met onze namen erop. Die proberen ze je natuurlijk te verkopen zo grappig. Deze waren gelukkig niet opdringerig en waren vlug weg toen ik niet was geinterreseerd. Van de week was dat wel anders toen werd er 1 boos op me omdat ik zijn stenen niet wilde kopen. We zijn aan het rijden en in een keer staat daar een giraffe aan de straat achter een draad. We lopen er langzaam naar toe want giraffen zijn heel schrikachtig, en proberen hem te fotograveren. Jeeetje wat een inmens groot beest. Maar deze was heel nieuwschierig en wilde zelfs kontakt met ons. We mochten haar aaien en eten(takjes) geven. Haar tong raakte ons steeds aan. Wat een geweldige ervaring was dat. We hebben zelfs selfies met haar gemaakt echt zooo leuk. We komen aan in Etosha NP en schrijven ons in bij de poort. Daarna schrijven we ons in bij iemand anders en daarna betalen we weer bij iemamd anders ja zo gaat dat hier. Alles klaar we kunnen gaan. Nee hoor onze auto word uitvoerig gecheckt of we wapens bij hebben. Alles word goedgekeurd en kunnen gaan. We zien van allerlei dieren wat onzettend gaaf allemaal. We gaan de wegen af om naar de waterholes te gaan. Bij de 1e staan wel 15 giraffen geweldig hoe ze in elkaar zakken om water te drinken. Bij volgende waterhole staat een kidde olifanten die net in bad gaan. Geweldig en 2 zijn er aan het spelen met hun slurven. Er staat 2 baby s bij. Wat een spektakel om dit te mogen meemaken. Helaas kunnen we niet te lang overal kijken want we moeten nog 195 km rijden naar onze camping. Ja Etosha NP is wel 350 km lang. Onderweg maken we vanalles mee. De dieren staan echt naast je zo dichtbij. Vanavond slapen we op een camping die een verlichte waterhole heeft waar veel.dieren komen. Maar ik heb dit nog niet verteld.en er liggen 3 leeuwen op 3 meter van ons af op de weg. En wat denk je 1 leeuw staat op en ziet iets. Zij zag iets in de verte maar wij zagen het niet. En ja hoor ze begon te sluipen. De andere 2 blijven liggen. We hebben alles gefilmt zooo gaaf echt. Leeuw nr 2 staat ook op en gaat er ook mee op af. Van links komt een mannetjes leeuw maar houd zich op de achtergrond. Uiteindelijk heeft ze een gnoe gezien. Maar ze hebben hen niet te pakken gekregen. De gnoe heeft deze keer gewonnen. Wat is de natuur toch prachtig. Wat een spektakel en bijzonder leeuwen jagen in principe niet overdag want ze zijn heel.lui. deze hadden dus duidelijk honger en wat een mazzel wij mochten bij dat spektakel aanwezig zijn. We draaien om en zien in ene aan de kant van Mario op 2 meter afstand 2 mannetjes leeuwen zien. Die hadden we niet gezien. Die liggen heel rustig te slapen. Uit de verte komt de rest van de familie aangelopen. Echt we zitten in de auto op 2 meter van de leeuwen en geen een leeuw bekommert zich om ons. Echt bizar maar zooo gaaf en spannend. Helaas moeten we echt gaan anders word het donker en dan mag je hier niet meer rijden. Dus op naar de camping. We komen net op tijd voor zonsondergang aan op de camping en krijgen plek nummer 30. We settelen ons en steken de bbq aan. Al snel komen de 1e jakhalzen spieken of we iets te eten hebben voor ze. Met 3 man sterk staan ze er. Ze zijn snel en gemeen en staan in 1 keer voor je neus dus dat word opletten geblazen en zeker niks buiten laten staan. We gaan naar de verlichte waterhole en dan is het wachten tot de dieren komen. Het is al aardig druk met mensen en er staan banken bij de hole. We wachten inspanning af. Er verschijnen 4 neushoorns en een imens grote olifant en 4 hyena,s. Wat hebben we een geluksdag gehad vandaag met de giraffe en de leeuwen en niet te vergeten de spelende olifanten en alle andere dieren. We gaan lekker slapen.

Welterusten en tot wifi.

Nancy en Mario

1. Petra berkers:
    6 juni 2016
    wat een super mooie dag voor jullie
  2. Manon:
    6 juni 2016
    Wauw echt gaaf! Blijf lekker genieten! Hier gaat alles goed! Ik ga je niet veel schrijven want ik wil dat je ons lekker vergeet! Maar ik blijf wel lezen en foto's kijken! Ik ga volgend jaar trouwen en we willen voor onze huwelijksreis naar Afrika! Ik ben helemaal into your trip! Dikke zoen voor jullie❤️❤️
  3. Pascale:
    6 juni 2016
    Klinkt weer geweldig allemaal. Etosha staat bekend om zijn olifanten. Hoop dat ze goed beschermd worden. Wat hebben jullie al veel gezien, super! Fijn dat we zo mee kunnen genieten. Baie dankie xxx
  4. Pascale:
  5. Stijn:
    6 juni 2016
    Wauw, wat hebben jullie veel gezien: leeuwen, neushoorns ,
    giraffen en olifanten. Ik hoop dat ik dit ook ooit mag
    meemaken en dat ik een keer mee mag met de rangers.

Doei xxx Stijn
  6. Opa en oma:
    6 juni 2016
    Je bent nu wel een heel mooi park binnen gereden zo mooi en groot met zoveel verschillende bewoners geniet er van.
    liefs van ons.
  7. Nicole en Henry:
    7 juni 2016
    Wat geweldig al die dieren! Kan me voorstellen dat dit een ongelofelijke ervaring moet zijn.