HARARE - GONAREZHOU NP

1 november 2022 - Makuti, Zimbabwe

28 OKTOBER

42 NAAR 19 graden

WHITE HOUSE LODGE

Een zeer onrustige nacht gehad. Het stormde heel.erg. De paal met stroom was om gegaan dus we hadden geen stroom meer. Mario is nog uit bed gegaan om de stoelen en tafel binnen te halen. Ondanks dat het waaide was het zeer warm deze nacht. Vandaag is een reisdag van 355 km over niet al te beste wegen dus zijn hele dag onderweg.We staan op en gaan op weg alleen duurt dat 200 meter want daar staat in ene een prachtig luipaard voor ons te poseren. Werkelijk wat een mooi dier is dat. Hij snuffelt  wat rond en stuk verderop gaat hij weer voor ons zitten. Prachtige foto 's gemaakt. We rijden verder en komen bij een roadblock. Waar we voordat we gingen zo bang voor waren is totaal niet uitgekomen. Vaak mag je doorrijden of vaker willen ze gewoon een praatje maken over ditjes en datjes. Nu kwamen we bij een agent en die vroeg hoe het ging. In eerste instantie grapte hij dat we gearresteerd zouden worden We vertelde dat we net een luipaard hadden gezien hier vlak bij en lieten de foto 's zien. Hij is enthousiast en roept naar zijn collega's kijk dan ze hebben er een gezien hier in de buurt. Hij vertelde dat hij gisteren had gewerkt en dat hij op deze plek niet O fijn stond omdat er leeuwen waren gespot. En wij zeiden klopt die hebben we ook gezien. Even voor de duidelijkheid we zitten nu NIET in een park maar gewoon in een dorp. Daar zitten deze dieren dus ook gewoon. Eng om zo te moeten werken. Na een leuk kletspraat gaan we verder.  Dan stuiten we op een man die met een spuitbus aan komt zetten. Het gebeid waar wij zijn geweest( Rond Zambi)is de tseetseevlieg en ze willen voorkomen dat dit beestje verder naar het Zuiden terechtkomen. Oplossing : Echt waar 1x drukken op het spuitbussen in de auto en dat was het. Maar goed het zal wel. Hij zegt ik heb zo n last van mijn rug hebben jullie pijnstillers bij. Tuurlijk en ik pak een strip en geef het hem. Vele malen per dag moet hij die zware hefboom omhoog en omlaag doen handmatig  Hij was ons dankbaar en zwaaide ons uit.  We gaan verder op weg naar Harare de hoofdstad.

Al rijdend daarnaar toe gaat de temperatuur omlaag. Vanmorgen was het nog 40 graden aan het eind van de dag 19 graden.  En het is gaan REGENEN voor de 1e keer in lange rijd weer hier in Afrika. Helaas is de regen niet bij Manapools en Chirundu waar het zo hard nodig is op dit moment maar dat zal nog wel even duren.  We rijden Harare binnen en we kijken onze ogen weer uit. Bizar hoe ze hier rijden echt een ongeluk is hier zo gebeurd.  Duizenden mensen weer op straat die vanalles verkopen zoals drankjes, maïskolven zijn ze aan het bakken, honing, Biltong en zo nog veel meer. Werkelijk een drukte van jeweslte. We hebben een hotel geboekt in een buitenwijk van Harare en dat was goed te vinden. Het leek wel Beverly Hills in Zimbabwe zo zag het eruit. Een mooie net hotel mooie kamer waar we heerlijk hebben gedoucht zeg maar uitgebreid gedoucht.want het zand moest eraf.  In een bed geslapen was ook even luxe kan ik je zeggen. We hebben boodschappen gedaan in een luxe winkelcentrum terwijl het pijpenstelen regent en omweert en het klettert op de daken van de supermarkt

29 OKTOBER

18 GRADEN

CLEVERS CAMPSITE

UIZICHT OP LAKE

​​​​ Naa een heerlijke koele nacht (want die hadden we al .2 weken niet gehad ) gaan we weer vroeg op pad. We zeiden in de auto beiden dat we slapen in de tent toch wel gemisy hadden :). Een tocht van 350 km,.maar eerst Harare uit zien te komen. We zitten om half 8 in de auto en de drukte is niet normaal. Mensen met aanhangers met stieren of ezels ervoor met hun verkoopwaren,  karretjes en 1000den koelboxen met drankjes, bbq die al aanstaan voor ik weet niet wat, spontaan opgezette marktjes,  waardoor de weg afgezet word en het op de weg een chaos is, verkeer wat zich niet aan de regels houd als die er al überhaupt zijn hier het is  hier een complete gekte. We vallen op als toeristen want die zijn hier niet veel en ze komen ook naar de auto en bedelen. Ze hebben totaal niets kwaad in hun zin.  Echt we zeggen tegen elkaar dit kunnen we thuis niet uitleggen hoe deze wereld hier is.  BIZAR GEWOON DEZE WERELD. We rijden een behoorlijk stuk door allemaal dorpjes waar iedereen. Druk is met zijn/haar verkoop. Ik kan je zeggen hier werken ze echt voor hun centjes. Elke dag voor dag en dauw. We gaan naar de accomodatie en het begint weer te regenen en de temperatuur zakt naar 17 graden. We trekken lange broek aan en gaan lekker braaien. Er loopt ook weer een hyena voorbij gezellig.

30 OKTOBER

35 graden

PINA CAMPSITE

PLAATS 3

Voor de 1e keer hebben we in de slaapzak geslapen want het was fris deze nacht. Grappig dat we van bloedheet naar dit gaan. We ontbijten en gaan weer op pad. De zon schijnt al behoorlijk. Het laatste stuk van de 3 reisdagen naar het volgende NP. Maar jeetje wat maken we veel mee onderweg eigelijk zien we het niet als reisdagen zoveel maken we mee. We rijden door prachtige natuur als we langs een rivier rijden. Zijn er verschillende gezinnen hun was aan het doen in de rivier en leggen het te drogen op de stenen. Mensen vullen hun tonnen met water en er drinken koeien en ezels uit de rivier. Een drukke en gezellige aangelegenheid aan de rivier.

GONAREZHOU NP

We zijn nu in het bovenstaande National Park. Dit is een park waar tot een aantal jaren geleden nog gestroopt mocht worden maar dat mag nu gelukkig niet meer. De olifanten staan her als agressief te boek en dat is te begrijpen. Opletten dus. Dit park is 1 en al ruige natuur prachtig  je off road skills moet je hier echt goed kunnen beheersen. Het heeft hier flinke geregend eergisteren waardoor er nieuwe waterpools  en kleine riviertjes zijn ontstaan. Ik zie ook gelijk de negatieve kant want wij moeten watercrossings doen en als de  rivier hoger staat is het des te moeilijker. Van de dame bij de receptie kregen we al verbod waar we de rivier niet mochten oversteken daar hadden mensen al vastgezeten. En dan kan je hier makkelijk 2 dagen staan in het water voordat er hulp komt.  We naderen de rivier en mij hartslag zit boven de 180. Meer als 100 meter door de rivier die best hoog staat. Ik heb doodsangsten uitgestaan kan ik je vertellen en Mario gaf aan dat hij idd pittig was. Maar we zijn aan de overkant Phhhhh. We komen aan op de camping en het is net of we in de Grand Canyon staan zooo waanzinnig mooi is het hier en we staan helemaal alleen wat willen we nog meer. Deze plek staat in de top 5 van onze mooiste plekken waar we ooit hebben gestaan. We gaan genieten en lekker braaien en nog eens genieten met op de achtergrond het concert van de krekels en kikkers en gegrom van een leeuw en 2 olifanten op de campsite.

31 OKTOBER

CAMPSITE POKWE

38 Graden

Wat is dat gaaf wakker worden hier met dat uitzicht wauw.  We hebben geen last van maandagmorgen perikelen haha. We gaan op weg naar de volgende campsite Pokwe helaas zonder toilet, douche of water maar wel echt achteraf.  Echt back to basic. We verdwalen zelfs in het park echt bizar met map en al en toch verdwalen. Maar het is goed gekomen. Alle dieren zijn hier erg schuw dat is heel duidelijk en jammer.  De campsite ligt aan de rivier en stelt niets voor maar het is wel heel spannend allemaal. 200 meter verderop liggen de gieren te smullen van een buffel. Zouden de leeuwen nog in de buurt zijn ?  De tent staat al vroeg op het vuur is op tijd aan en we ziten bij de auto voor het geval er iets is. Steekt er in ene een enorme zandstorm op met bliksem. Je kunt de rivier niet meer zien zoveel zand vliegt er door de lucht. Alles zit onder het zand maar dan echt alles. We gaan maar vroeg naar bed want buiten blijven is geen optie meer. Rond half 5 gaat het behoorlijk regenen. En dat duurt zeker tot 9 uur. De temperatuur is gedaald naar 25 graden en dat is even lekker. We wassen ons onder het kraantje van de auto en het washandje dat over mijn gezicht gaat is pik zwart van het zand van gisteren. Jakkie.  We rijden een stuk en gaan dan lekker op een picknicksite ontbijten met uitzicht op de Hippo s en andere dieren. Wat gaan we dit straks missen zeg phh.

Doeiiii tot snel xx

1. Jack en Herma:
    1 november 2022
    Wat een prachtige verhalen en jeetje wat spannend! Prachtige foto's ook, is dat een olifantendrol die Mario vast heeft? Jakkie en wouw tegelijk 😃
    We kijken weer uit naar het volgende. Blijf vooral genieten en maak prachtige herinneringen 😍😘
  2. Pascale:
    1 november 2022
    Wat een avonturiers zijn jullie! Ik doe het jullie niet na!
  3. Opa en oma:
    1 november 2022
    Ja dat zijn nog eens mooie en intense dagen die jullie meemaken en waar we dank zijn jullie verhalen en foto ´s zo van genieten
  4. Petra berkers:
    1 november 2022
    geweldig.kunnen jullie straks wel weer wennen in nederland
  5. Huub:
    Wat een avontuur. Lekker genieten