Hwanga NP

HWANGA NP

Dag 1 Hwange NP

13 oktober

Robins Camp

We rijden Hwanga National Park binnen en zien giraffe, olifanten, apen en vele kudu's. We gaan naar de 1e camping. Het is 36 graden en we gaan lekker zwemmen heerlijk afkoelen. De avond is heel warm maar al vrij snel koelt het behoorlijk af en kunnen we lekker slapen.

Het was vandaag 36 graden.

Dag 2 Hwanga NP

14  oktober

Mandaat Dam Camp

Vandaag is onze 1e dag dat we op zoek gaan doen waar we voor komen dieren spotten. We zijn in Hwanga NP echt een schitterend Park waar een rivier doorheen stroomt. We hadden gedacht dat er geen water zou zijn maat niets is minder waar. We rijden naar de Hippo en Qroq Pool en daar liggen de krokodillen en nijlpaarden al te wachten op ons. Wat een prachtig gezicht. We rijden door en zien dat het park vele branden heeft gehad. Op een aantal stukken smeult het nog na. En we heben zelfs de brand gezien. Later hoorde we van een ranger dat de brand vanochtend pas geblust is.  We gaan naar een picknick area die aan een waterhole ligt. Vele collega spotters hebben zich met camera s en ander duur apparatuur opgesteld  Impala,s, zebra s zwijnen en paar olifanten komen naar het water. In ene is iedereen paraat want een groep impala s zet het op een rennen en ja hoor een vrouwtjes leeuw zit achter hun aan maar staakt al snel haar aktie.  De rust is wedergekeerd. We rijden verder via zeer hobbelige en bijna onberijdbare wegen. 2 maal steekt er voor ons een kudde olifanten over dus we mogen gewoon lekker wachten.  We komen aan bij een ander groot water. De krokodillen liggen aan de waterrand, de nijlpaarden bij elkaar al gapend in het water. We rijden een stukje door en komen bij een prachtige picknick plek een het water. Zegt Mario in ene hier gaan we slapen vanacht. Wauw tussen alle geluiden van nijlpaarden en olifanten. De man van de camping zegt dat er elke nacht leeuwen te horen zijn hij die nacht ervoor een olifant weggejaagd heeft die te dichtbij kwam en dat de Hippo s snachts veel geluid maken. Ik zeg alle ingrediënten voor een leuke nacht. We gaan lekker aan het water zitten om 17.30 en het is nog 36 graden lekker koud biertje en Amarula erbij en kijken wat er komt. Kuddes olifanten, krokodillen zwemmen voorbij Hippos worden onrustig en de prachtige zonsondergang krijgen er als kadootje bij. De avond valt we gaan baaien en vroeg op stok want de ochtenden zijn hier heeeeeel vroeg. Welterusten.

Dag 3 Hwanga NP

15 oktober

Simatella campsite

Vanacht ging het er redelijk rustig eraan toe. Wel zaten de Hippo s heeeel dicht bij en knorde ze er vrolijk op los. We staan op een gaan ontbijten nouja brood van  dagen oud is niet echt lekker meer maar helaas zijn hier geen winkels. Maar de apen die rond ons heen hangen stoorde zich niet aan brood van 4 dagen oud die zouden er alles aan hebben gedaan om een stukje te bemachtigen.  En warm douchen is hier ook niet aan de orde dus gewoon onder de kouden douche. We gaan op pad  en om 08.30 is het al 28 graden en het wordt uiteindelijk 38 graden deze dag.  We rijden 2 loops die prachtig zijn. We komen bij de 1e waterhole en er staan vele olifanten die aan het badderen zijn maar die waren het er niet mee eens dat wij hier waren en dat lieten ze merken. Eentje kwam provocerend op ons af en we moesten de auto snel draaien alleen dat lukte niet 1,2,3 dus klein beetje paniek. Uiteindelijk zijn de olifanten zelf weggegaan gelukkig. We rijden verder en komen bij een andere waterhole daar vinden ze het prima dat we meekijken. Alleen zijn we zo aandachtig aan het kijken dat we niet zien dat van rechts een kudde olifanten voor onze auto voorbij lopen hahaha echt geweldig is dat. Ik denk dat we deze dag zeker 150 olifanten hebben gezien. We rijden terug en zien olifanten en stoppen nog even en in ene komt er een luipaard een bosje uit. Hij rent naar de overkant en weg is hij. Dat is nr 3 van de big 5 die we hebben gezien (buffel check, olifant check, luipaard check) nu nog neushoorn en Leeuwen. We gaan richting de camping en komen een hyena tegen en verderop ligt een leeuw ( nr 4 big 5) en 2 leeuwinnen die hun buikje net hebben vol gegeten aan een zebra. Ze liggen te puffen en gapen ze kunnen niks meer. Ik zeg een vruchtbare dag vandaag. We gaan terug naar de camping Sinnatella een zeer oude accomodatie die je geen camping meer mag noemen maar het uitzicht is werkelijk fantastisch over de vallei. We gaan snel vuur maken want we staan nu voor het eerst ( en vele volgen)  op een camping waar de dieren snachts komen. Het wordt donker en in de buurt is een hyena al flink bezig met te Whoop Whoopen dus vanaf nu zijn we continue alert savonds rondom de auto. We gaan onder de miljoenen sterren die aan de hemel staan na een zeer tevreden dag naar ons bedje.

Liefs van ons xxx

1. Huub:
    16 oktober 2022
    Wat een geweldig avontuur, lekker genieten.
  2. Kaatje:
    16 oktober 2022
    Leuk om jullie reis weer te volgen. Veel plezier!
  3. Jeroen Hendriks:
    16 oktober 2022
    Mooie verhalen nog fijne vakantie geniet er van.
  4. Jack en Herma:
    16 oktober 2022
    Wat een fantastisch verslag weer. Wat zullen jullie genieten! Heel graag tot de volgende keer weer 😘
  5. Pascale:
    Klinkt weer fantastisch!
  6. Monique:
    16 oktober 2022
    Super zeg, wat wil je nog meer
  7. Maria Wiermans:
    16 oktober 2022
    Wat zien jullie veel wild, fantastisch. Wel spannend dat kamperen in het wild. Ik geniet met jullie mee. Groetjes
  8. Opa en oma:
    16 oktober 2022
    Heerlijk dat jullie op deze reis weer van Afrika op zijn moois kunnen genieten
  9. Petra:
    16 oktober 2022
    Ongelooflijk wat een pracht en praal zie jullie..... Groots genieten!
  10. Rob Kroon:
    16 januari 2023
    Goedemiddag,

mooi om jullie verhalen te lezen.

In juli van dit jaar ben ik van plan om samen met mijn vader ook zelfstadig door het NP Hwange te reizen.

Kan je mij vertellen hoe de wegen zijn? Vanuit het Chobe en Etosha zijn wij al wel wat gewend.
    Vanaf waar zijn jullie Zimbabwe binnen gekomen?
    Kan je iets vertellen over de veiligheid in Zimbabwe?

Ik hoop dat je antwoord wilt geven op mijn vragen. Het zou ons enorm helpen met keuzes maken e3n de juiste voorbereidingen treffen.

Groet Rob Kroon.