Lake Kariba en Kariba

22 oktober 2022 - Kariba, Zimbabwe

LAKE KARIBA

20 oktober

Vanmorgen rustig aangedaan want we hebben een relaxdag vandaag. We gaan gamedriven in de ochtend en de middag even rustig op de camping olifanten en Hippos spotten. Helaas zagen we niet zoveel dieren in dit park.  Mario had een wasteil met kleren in de sop gezet en op het talutje gezet bij onze plek gezet.Toen we terug kwamen hadden de olifanten deze omver geduwd en alle kleding lag over de grond. Haha ze dachten zeker dat ze een nieuw speeltje hadden.  De middag was warm 38 graden maar onder de boom ging het redelijk. De olifanten liepen over de camping en eentje was niet blij met ons. We stonden bij thet toiletgebouw en dat was onze veilige haven mocht er wat zijn. Die is afgesloten en beveiligd voor de ollies. Achteraf hoorde we dat hij al veel heeft uitgehaald op de camping jerrycans loshalen, eten uit de auto s halen, hij heeft een een auto opgetild dus we waren niet voor niets angstig voor hem. We kregen de tip als hij in de buurt is je auto starten. Wij hoefde dat niet maar de andere campingbewoners wel. De andere ollies zijn redelijk rustig en maken geen amok en lopen langzaam langs je af.  De avond valt en het is nog niet rustig want de olifanten blijven langskomen. Dus nog steds was het goed opletten. Inmiddels komen de hippos ook aan land die gaan grazen en wij staan er tussen in. We gaan vroeg naar bed want we gaan morgen met de Ferry ( 6 uur varen)  mee naar Kariba. De tocht van 10 tot 12 uur over de off road weg  willen we liever niet nog een keer doen. En om in/uit dit park te komen moet je over die weg of met de Ferry.

21 oktober

KARIBA en WARTHOGS Camping

04.45 uur staat de wekker want we worden om 06.00 uur opgehaald. De nachten worden warmer en er staat weinig wind. We zien de zonsopkomst en hij amazing. Het is al 25 graden 6 uur. We worden opgehaald en naar de ferry gebracht. Geen ferry zoals wij gewent zijn maar een boot die een aantal keren per week hier de accomodaties komt voorzien van diesel. Geen luxe echt niet.. De auto staat wel helemaal ingesnoerd zodat die niet weg kan maar achterin wordt er geen klep omhoog gedaan of iets dat je niet eraf kan vallen.Er is een gezin mee aan boord met een klein manneke die geen eten of drinken bij had. Ze pakte water uit de emmer die in het meer werdt gehezen vol vliegjes en drinken hieruit. We hebben ze drinken en lekker wat chips gegeven. Het kindje zat heerlijk te genieten van de chips. Ik kreeg zelfs een lachje van hem hij was nl nogal bang van mij. We zijn op weg komt de kapitein van het schip naar ons en vraagt of er in de jerrycans diesel zit die op onze auto staan. Ja geven we aan zegt ie ik denk dat ik niet genoeg diesel heb om het te halen tot Kariba mag ik jullie diesel gebruiken als het nodig is. Uiteraard geen probleem geven we aan. We kijken elkaar aan en beginnen te lachen dit kan alleen hier. Een paar uur later komt hij netjes vragen of hij ze mag gebruiken onze diesel wordt in de tank gegooid. We varen het haventje binnen en er staan al 8 man te wachten om ons te helpen met de auto van boord te krijgen. Normaal is dat op een andere plek met aanleg steiger maar alles is hier gort droog en water is ook niet zo hoog dus moeten ze roeien met de riemen die ze hebben. Het had wat voeten in de aarde en er moesten een haken uit de grond worden gealagen anders beschadigde de auto er moesten keien gezocht worden voor de overgang van oplegger naar grond maar iedereen werkte kei hard om ons te helpen. Alles met de hand ongeloofelijk. De big bos neemt ons mee naar zijn bedrijf en de jerrykannen worden weer gevuld. Iedereen is hier zo aardig en niet alleen hier overal zijn ze zeer behulpzaam.

We rijden naar de supermarkt echter hadden we dit niet zien aankomen. Een dorp met allemaal steegjes met veel armoede en heeeeeel veel mensen op straat en nog meer kinderen. Het krioelde er van de mensen niet normaal.  We gaan tanken en je valt natuurlijk op als toerist en Iedereen kijkt je aan een enkeling spreekt je aan. Op naar supermarkt waar Mario gaat boodschappen en ik bij de auto blijf. Al snel komt er een zwerver op me af al hoestende en proestent had 21 jaar in gevangenis gezeten en wilde eten van mij. Je kunt niets doen op dat moment. Hij bleef me lastig vallen en personeel van de supermarkt komt me halen en zeggen dat ik bij de beveiliging moet gaan staan dat is veiliger. Ik zeg nee want ik wil de auto niet alleen laten zegt ze de politie let op je auto en jij ziet de auto daar ook maar hier moet je weg. Ik ga bij de beveiliging staan en de zwerver gaat voor mijn auto liggen. Tussendoor komen ze vanuit de winkel vragen of alles goed met me is en ik zeg geen probleem. Mario is klaar met boodschappen en de beveiliging gaat de zwerver van de straat halen zodat wij bij de auto kunnen. Honderden mensen staan daar en we voelde ons niet onveilig terwijl de buurt er niet zo uitzag. Ook bij de zwerver voelde ik me niet onveilig eerder niet prettig.  Toen we aan het inladen waren kwam personeel nogmaals vragen of het goed ging en kreeg ik een knuffel. Wat een service en vriendelijkheid wederom. Waarom we hier boodschappen deden er us nergens in de weide ontrek een winkel dus het moest hier.

Wat een dag en wat een ervaring weer.

We gaan naar onze camping waar we lekker kunnen uit eten, terrasje pen WiFi hebben en alles even kunnen laten bezinken wat we allemaal hebben meegemaakt wat dat is nogal wat de laatste dagen.

Morgen gaan we 5 dagen naar Manapools NP. Iets wat al lang op de bucketlijst staat.

Liefs van ons xxx

1. Anne-Marie:
    22 oktober 2022
    Wow, wat een indrukwekkende reis en wat maken jullie veel mee!
    Groetjes Marco en Anne-Marie
  2. Jack en Herma:
    22 oktober 2022
    En weer een ervaring rijker! Watmayken jullie veel bijzondere dingen mee. Ongelooflijk. Geniet even van de rust zodat je er weer tegen kan en je bucketlist weer kunt afvinken.
    Dikke knuffel van ons
  3. Petra:
    23 oktober 2022
    Als je dit zo leest wordt er in Europa geklaagd met gezonde benen.... wat een armoede. Ongelooflijk wat een tegenstelling. En wat een ongelooflijke ervaring met die olifanten en hippo,'s. Dikke knuffels van ons.
  4. Opa en oma:
    23 oktober 2022
    Het is daar anders winkelen dan hier ,hebben genoten van de foto°s heb zelf gevaren op het Karibameer en gezwommen.
    Liefs .