MANAPOOLS EN CHIRUNDI

25 OKTOBER

NYAMEPI CAMPING

PLAATS 21

39 graden

Vandaag niet zoveel spannends gebeurd als voorgaande dagen. We hebben smorgens en laat middag een gamedrive gedaan. Vele dieren weer gezien waaronder 3 leeuwen aan het eind van de dag. Die waren al aan het turen naar hun nieuwe prooi. Smiddags was er een nieuwschierige olifant bij de buren . De buurman lag boven in zijn tent en de olifant kwam even langs lopen en keek in zijn tent. De avond valt en het is al snel donker het vuur gaat aan en zijn net aan het braaien als we weer visite krijgen van de hyena s. Ze doen niets lopen alleen nieuwsgierig langs de auto af. In de nacht zijn ze ook nog langs geweest.

NYAMEPI CAMPING

PLAATS 27

26 oktober

41 graden

Dit was de warmste nacht die we ooit hebben meegemaakt. Er stond geen zuchtje wind echt afschuwlijk plakkerig en niet fijn maar ja het hoort erbij. We staan op tijd op en gaan een ochtend gamedrive doen. Het was al 27 graden toen we gingen. We zien heel veel kleine babyolifanten vanochtend en hebben 2 x 45 min. Mogen wachten omdat er olifanten op de weg stonden.  Vandaag gaan we verhuizen van plek omdat de boom daar dichter begroeid is voor de schaduw. Het was on half 9 al 34 graden. We gaan wat internetten bij de receptie om wat info op te halen en we kijken de hoogtepunten van de F1 afgelopen weekend. Toen we terugkwamen op de camping hadden we met een nijlpaard gemist die langs de plaatsen liep. Eind van de middag gaan we weer rijden en is het 41 graden.  We rijden iedere keer door een rivierbedding en de 1e dag dat we er waren zat er nog water in en op dag 4 lag er niets meer helemaal opgedroogd. Nu kwamen we erlangs en er was een auto langzaam aan het rijden ik zeg waarom doet hij dat nu het is toch droog. Toen we aankwamen zagen we dat er weer water in lag. Navraag blijkt dat ze de Kariba Dam regelmatig openzetten zetten om extra stroom op te wekken. We hebben weer leuke dingen meegemaakt als het weer schemerig wordt en  tijd is om terug te gaan. Stuiten we op 7 leeuwen die midden op de weg liggen. Die zijn al vollop aan het turen naar hun diner van vanavond. Na enige tijd lopen ze zelf aan en gaan we vlug terug naar de camping. De avond is rustig.

NYAMEPI CAMPING PLAATS 27

27 oktober  43 graden

Zo rustig als de avond was zo ontustig was de nacht. Naast de vele dieren geluiden en  hippogeluiden kwamen ook de hyena s weer op de koffie. Alleen hadden ze dit keer feest. We waren vergeten de gasbrander met daarop de braadpan binnen te zetten. Die hadden we in het donker niet zien staan. De hyenas komen aan en de pan valt op de grond en hebben deze meegenomen de nacht in.  Dus om 00.00 snachts wisten we al dat we morgenvroeg geen eieren hadden. 😀. Nouja we zien het morgenvroeg wel. Vele malen hebben we geschenen met de zaklamp want er zat een Hippo bij ons in de buurt en de maakte me een herrie. Samen met de andere dierengeluiden was het een onrustige maar zeer leuke warme nacht. Smorgens  loop naar het toilet en in ene zie ik 100 meter verderop onze pan liggen helemaal brandschoon hahah die hebben lekker gesmikkeld vanacht.

Het ontbijt staat op tafel. De apen komen weer vanuit alle kanten en proberen iets te stelen. Mario gaat met de afwas richting toiletgebouw en komt terug en laat de afwas daar staan. FOUT. We horen in de verte al dat ze in de afwasbak zitten te rammelen en we rennen er naar toe. 1 aap wil ons bord niet afgeven want daar zat nog mayonaise aan. Mario rent erachteraan en de aap schiet met bord en al de boom in. Maar gelukkig is klimmen met een bord niet het allerdaagse wat hij doet want hij laat het bord vallen. We gaan nog een laatste loop doen voordat we Manapools gaan verlaten. En zoals heel vaak bij ons op het laatst van iets of van de dag gebeurd gebeurd vandaag ook weer. We komen een ranger tegen, die we al vaker hebben gesproken deze dagen, en die geeft aan dat is de wereldberoemde oliifant die op zijn achterpoten gaat staan om fruit uit de boom te halen. Meerdere auto s komen erbij en wachten maar er gebeurd niets. De rest gaat en wij volgen de olifant. En promt in ene gebeurt het en gaat hij op zijn achterpoten staan om een tak uit de boom te trekken wat een machtig tafereel om dit te zien. Helaas geen foto want alles ging zo snel en ik had de camera maar  het kapje zat er nog op STOM STOM STOM. Maar we hebben het wel gezien en meegemaakt Wauw dat was gaaf. Toch nog op het laatst zien we het wat we niet hadden verwacht om te zien.  We rijden het park zeer voldaan uit. De hel rit van 76 km over slechte weg voor de boeg. Maar jongens wat een geweldig park is dit je rijd zover van de bewoonde wereld vandaan en komt in een totaal andere wereld genaamd het dierenrijk.

Dit is onbeschrijfbaar mooi een de Zambezi rivier. Een park met vele Savannes, veel groen en water. Hopelijk gaat het snel regenen voor jullie dan is het park nog mooier dan wat wij nu hebben gezien.

Manapools dank je wel je was prachtig en wat hebben we van je GENOTEN. Je bent voor ons echt park nr 1 en komen graag nog eens terug.

We rijden richting chirundu dit dorpje ligt op de grens met Zambia. We komen aan en de rij met vrachtauto s staan al aan te schuiven. Langs de kant zitten allemaal locale mensen met koud drinken in een koelbox. De apen (bavianen) zwerven daar om heen en regelmatig hebben ze iets lekkers te pakken. Aap rent weg mensen erachteraan en gooien stenen en prachtig gezicht om te zien. Ook loopt er een olifant door het dorp heen en die loopt zelfs naar de border post toe. Heel grappig om dit te zien. Omdat alle vrachtauto s op de weg staan voor de border post moeten wij via de andere weghelft erlangs alleen gaat dat hier iets anders. Via de andere kant komen matuurlijk ook vrachtwagens uit Zambia je zou zeggen die hebben recht op die weg. Maar nee hoor die moeten ook aan de kant en van de weghelft af. Erg schuin rijden ze dan voor de helft op asfalt en andere helft op zand wat veel lager ligt. Echt bizar hoe dat hier gaat, een chaos zou het in Nederland zijn en hier gaan wij er ook gewoon in mee. En dan nog al die mensen die er tussen door lopen alsof het niets is. Het is weer een dorp waar veel te beleven is ze hebben zelfs een nachtclub. We kopen drinken bij een tankstation en bier bij een Motel achter de bar. Heel normaal hier. We rijden naar de campsite en komen aan bij een bananenplantage. Er is een oprijlaan vol met bloemen in bloei en planten. Er komt een donkere dame in een huishoudster outfite op ons aflopen en ze is heel blij. Ze heet Julliette. Het is net the North and the South de TV serie. Echt zooo mooi. Onze campsite is een stukje verderop aan de Zambezi rivier een prachtige campesite  nr 1 met veel schaduw want dat is wel nodig met 42 graden. We orden welkom geheten door de guide  Tedlous een hele vriendelijke man die zegt dat we alleen op de camping zijn en wijst ons de plek. Een 5 tal plekken allen met toilet en douche. We moeten straks wel even op de molen gaan staan en genieten van de zonsondergang zegt hij en dat doen we dan ook. Schitterend we zien de brug naar Zambia en olifanten vlak bij onze plek. Tedlous gaat weg en na 5 min. Komt hij weer terug. We moeten mee komen want hij heeft 2 leeuwen  gezien. Wij mee ik voorin en Mario achter in de bak met 2 andere mannen en ja hoor daar lagen ze. Weer aan het einde van de dag dat we zoiets mee maken. Wij rijden terug en de mannen zien achter ons nog een hyena lopen. We staan alleen op de camping met vele dieren om ons heen dus dat wordt opletten vanavond.

Wil ik naar het toilet gaan doe ik de klep open zit er een kikker in de wc. Dus ik naar de andere toilet van de buren wat denk je zit daar exact zo n zelfde kikker in het toilet. Mario probeert ze weg te krijgen maar dat is niet gemakkelijk kan ik je zeggen. We zitten echt tussen alle dieren van leeuwen tot kikkers 😀

Wij gaan braaien en genieten zoals we elke avond/dag doen van deze schitterende dag. Onder de miljoenen sterren gaan we weer met een grote glimlach slapen. Dat we dit allemaal mogen meemaken zeg dat zeggen we regelmatig tegen elkaar.

Liefs van ons x

1. Leon en Saskia:
    28 oktober 2022
    Prachtig en ook grappig wel
  2. Kaatje:
    👍geniet ervan!
  3. Natasja-luijten:
    28 oktober 2022
    Weer super mooie verhalen, geniet ervan
  4. Ellie:
    28 oktober 2022
    Harstikke leuk lijkt wel n film waar jullie in spelen geniet er nog van
  5. Petra berkers:
    28 oktober 2022
    geweldig.ik wou dat ik er bij was
  6. Jack en Herma:
    29 oktober 2022
    Eindelijk tijd om weer van jullie belevenissen te genieten. Wat een prachtig beeldend geschreven verhaal weer. Hoewel jullie manier van reizen zeker niet mijn 1e keuze is zou ik er graag bij zijn, gewoon om het mee te ervaren. Wat geweldig allemaal. Geniet er van zou ik zeggen maar zo te lezen komt dat wel goed 😊😘
  7. Opa en oma:
    29 oktober 2022
    wat een uitzicht hebben jullie daar over de prachtige zambezi rivier en een hoeveelheid van dieren die daar hun territorium hebben genoten van je verhaal en foto´
    liefs
  8. Susanne:
    31 oktober 2022
    Super tof om alles te lezen wat jullie allemaal meemaken! Heerlijk, geniet van al het moois daar! Liefs