Ho Chi Min City ( Saigon) - Mekon Delta - Huis

14 december

Boetiekhotel Odys

Kamer 908

34 graden

Na een heerlijk ontbijt worden we om 10 uur opgehaald en naar het Vliegveld gebracht we zijn op tijd en checken in. We wandelen wat rond en gaan bij onze gate zitten. In ene loopt er een dame met onze naam op een bordje dus wij vragen wat er aan de hand is . Ze geeft aan dat er iets is met de bagage en we moeten naar uitgang 10. Phhh wat nu weer. Dus helemaal terug terwijl de vlucht bijna gaat. Blijft dat we 2 powerbanks in de tas hebben en dat mag natuurlijk niet. Opgelost en weer terug. De gehele procedure douane weer en uiteindelijk zitten we en gaan we naar de hoofdstad HCM. We worden weer keurig opgehaald en rijden naar het hotel. Waar wij dachten dat Hanoi druk was nou nee echt niet hier is het pas DRUK. 8 miljoen inwoners en nog meer scooters hebben ze. Echt niet normaal hoeveel er hier zijn en op dezelfde manier rijden als in Hanoi geen regels en maar kijken wanneer je over kunt er langs af kunt of voorbij kunt. En dan heb ik het nog niet over het lawaai van het toeteren absurd gewoon. Ik had nog een challenge openstaan met mijn collega Erwin nl een straat oversteken (zonder stoplichten) in dit drukke verkeer. Ik kan je zeggen het was een behoorlijke uitdaging maar ik heb het wel gedaan. DOODENG was dit want je gaat door al dat verkeer in. Zie filmpjes. We gaan verder de stad verkennen en komen in een gebouw die heet de koffieflat en daar zitten allemaal restaurants en Coffee zaken in op verschillende etages erg leuk. We lopen langs operagebouw en het oude postkantoor. Hier kun je nog op de ouderwetse manier je post versturen. Echt super leuk om te zien. We hebben veel gelopen deze avond want we zijn maar 1 avond hier en dat met een temperatuur van 29 graden is best pittig. Helaas moeten we zeggen dat HCM city ons wat is tegengevallen maar wij zijn natuurlijk ontzettend verwent met wat we al allemaal hebben gezien. Er is hier geen sfeer en gezelligheid in de stad en dat is jammer. Maar we zijn wel blij dat we het gezien hebben.

15 december

Vamxang Rustic Home

Huisje 18

2 nachten

35 graden

Om 9 uur worden we opgehaald om verder te reizen naar de Mekong Delta waar we na een reis van 4 uur aankomen. Een prachtig kleinschalig resort met schattige huisjes. Wij krijgen huisje 18 met een buitendouche. We frissen ons even op om vervolgens met de gids te gaan fiesten door de Mekong Delta. Via een prachtig aangelegd fietspad rijden we naar de 1e stop. We gaan zelf onze lunch bereiden en wat we gaan maken is Banh hoi mat vong . Een soort noedels maar dan veel dunner en je maakt een soort mat. Samen met een slabladeren, pork,  komkommer en andere groenten wikkel je dit tot een pakketje en met een sausje. Dit is heerlijk. Waar we nu zijn is de enige plek waar dit gemaakt wordt en mensen komen van heinde en ver om dit hier te eten. We stappen weer op de fiets  en leren en proeven vanalles over/van de natuur. Waar wij van denken dat het planten zijn kun je hier vergeten bij bij veel planten/bomen kun je of van eten, thee zetten of als je gebeten bent door een slang dit blad erop doen en je blijft langer leven. We hebben Jack Fruit, melkappels, thee bladeren Lyncees geproefd echt heerlijk en vers van de bomen. Bananenbomen zijn er hier ook weer in overvloed. We fiesten verder en gaan bij een local bananencake maken. De huizen zijn hier zo sober en er geen gezelligheid te bekennen. De lady of the house ontvangt ons en alles staat al klaar. Mario mag bloem met water en coconutmeel samen kneden en ik moet de bananen prakken en het beslag maken. Samen gaat het in een vorm en in de pan gelegd die op het vuur staat. Op die manier stoomt het beslag gaar. Daarna gaan we gezellig aan tafel en genieten van onze bananencake en ik kan je vertellen hij was heerlijk. Na een heerlijke duik in het zwembad gaan we lekker eten en op tijd naar bed want de warmte breekt wel op.

16 december

34 graden

Vanochtend om half 8 werden we opgehaald om met de boot door de Mekong Delta te varen en naar de Floating markt te gaan. We hadden een zeer vrolijke roeier want hij heeft de gehele weg gezongen. Het was een tocht door de natuur. Er ligt ontzettend veel plastic en afval in het water en onze gids heeft ook aan dat de locals alles in de rivier gooien. Na een tijd komen we aan op open water en er liggen allemaal oude boten die etenswaren verkopen. Hoe je weet wat welke boot verkoopt? Ze hebben allemaal een lange stok en daar hangt alles aan was ze verkopen dus op die manier weet je waar je moet zijn. Het stelt helaas niet meer zoveel voor de floating markt maar het was leuk om een keer te zien. Onderweg gaan we langs een familie die noodels zelf maken. We zien hoe het proces werkt en natuurlijk mochten we een handje meehelpen. Alles wordt met de hand gemaakt. Als we thuis een zakje noodels openmaken zullen we hier denk ik nog vaak aan denken. Daarna gaan we langs een klein fabriekje waar ze cacao maken. Ook hier leggen ze ons alles uit en mogen we het proeven.  De tour is ten einde en we gaan lekker zwemmen en relaxen want het is echt bloed heet. We sluiten de laatste avond hier in Vietnam af met een drankje aan het zwembad en zeggen tegen elkaar dit is de laatste keer dat het kan want vanaf morgen zitten we weer voor maanden binnen.

17 december

35 graden

Helaas is de dag aangebroken dat we naar vandaag huis gaan. Vanmiddag (zondag) Nederlandse tijd 16.40 uur vliegen we weer terug naar ons koude kikkerlandje. Wat hebben we genoten van deze 3.5 week Vietnam met als hoogtepunt de motortocht door Hi Giang. Maar er zijn zoveel mooie en prachtige dingen die we hebben meegemaakt hier het is een onbeschrijfelijk fijn land met hele fijne en zeer vriendelijke mensen. We hebben zeer genoten hier en komen graag nog eens terug.

Wij hopen dat we jullie ook een beetje hebben kunnen meenemen door Vietnam en dat jullie genoten hebben van onze verhalen. Ze waren deze keer anders dan de spannende verhalen uit Afrika maar hoop dat jullie toch hebben genoten.

Wij gaan weer naar ons klein muizenmeisje, onze schoonzoon en kleinhond die we gemist hebben.

We gaan kerst vieren met de familie, al moeten we zeggen dat we dat dat nog heel raar is nu ik dit zit te typen met 35 graden en korte broek, maar dat gaat vast goed komen als we thuis zijn.

Iedereen fijne feestdagen maar vooral gezond 2024.

Tot snel in Nederland xxx

Vergeet de foto s en video's niet.

Liefs van ons xxx

1. Saskia:
    17 december 2023
    Goh, wat vliegt de tijd voorbij als je het leuk hebt hè. Wat prachtig en indrukwekkend allemaal. Hier hetzelfde, morgen gaan al naar het Noordereiland. Hele goeie terugreis naar de kou in Nederland. Of zoals ze hier zeggen, SAFE TRAVELS 🥰😘
  2. Nancy:
    17 december 2023
    Ja gaat snel en is niet leuk kan ik zeggen. Fijne overtocht naar Noordereiland xxx
  3. Heidi:
    17 december 2023
    Een hele goede vlucht gewenst en home Sweet home😘
    Ik heb genoten van je reisverhaal
    Tot in Nederland
  4. Frederike:
    17 december 2023
    Waren we bijna buren geweest😃

Heel goede reis naar huis en dan lekker genieten met familie en vrienden van de kerst! Bedankt voor de gezellige tijd samen, in onze vakanties!
  5. Ellie:
    17 december 2023
    Wat n geweldige reis is dit geweest jullie hebben heel veel gezien weer elk land heeft toch zijn eigen charme maar dat weten jullie wel hebben al zoveel gezien hier in Nederland is het nu koud . Maar de kerstsfeer maakt het ook weer mooi en warm goede terugreis gr ellie
  6. Hendriks:
    17 december 2023
    Wat een mooi verhaal weer. Hele fijne goede vlucht🛫 en alvast fijne kerstdagen!🎅🎄 Groetjes van ons😘
  7. Pascale:
    17 december 2023
    Time flies! We hebben weer genoten van de verhalen en foto's! Goede reis terug naar het saaie grijze NL. Ook voor jullie hele fijne feestdagen. We zien elkaar vast snel! 😘
  8. Maria Wiermans:
    17 december 2023
    Wat een reis, zoveel te zien en te doen. Goeie vlucht terug en bedankt voor de fantastische verslagen.
  9. Maria Wiermans:
  10. Maria Wiermans:
    17 december 2023
    Het zit er weer op, wat een geweldige ervaring. Goeie vlucht terug en bedankt voor de fantastische verslagen.
  11. Kaatje:
    17 december 2023
    We hebben wer kunnen genieten van de avonturen. Goede reis terug en alvast fijne feestdagen!
  12. Petra berkers:
    17 december 2023
    wat is het vlug gegaan.ik heb genoten van jullie verhalen.een goede terug reis en heel thuis
  13. Jack en Herma:
    18 december 2023
    Jeetje wat is het snel gegaan! Het duurde even voor ik jullie verhaal kon lezen, iets met de host, dus op het moment dat ik dit berichtje schrijf zitten jullie in het vliegtuig en zijn alweer bijna thuis. Wat hebben we genoten van jullie belevenissen in het verre Vietnam. Inderdaad veel anders dan de andere vakanties maar net zo mooi wat mij betreft. We volgen jullie graag weer op een volgend avontuur.
    Voor nu ook voor jullie heel fijne feestdagen, geniet ervan samen met Vera, Kay en King! Na nieuwjaar zien we jullie hopelijk weer heel snel. Alvast als goeds en tot dan.
    Dikke knuffel van ons 🤗😘
  14. Henri: