Ha Giang Loop

4 december 2023 - Ha Giang, Vietnam

30 november

24 graden

Homestay Mr Cay

Vanochtend ging de wekker om 05 15 uur. We gaan met de bus naar Ha Giang en gaan daar met een motor de loop rijden. De rit van 6,5 uur was afschuwelijk. De buschauffeur toeterde (uiteraard) de hele tijd maar het ging zo hard je kreeg er hoofdpijn van. We komen aan in het dorp waar we worden opgehaald door Celine en krijgen eerst lunch. Ik had een heerlijke pizza gehad en dat was even erg lekker na dagen rijst en noedels. We gaan naar de Homestay waar we slapen. Dit is bij mensen thuis. We worden ontvangen door de eigenaar Mr.Cay en zijn vrouw en kleinkind. We hebben een leuke cabin op hun land. We gaan het dorp verkennen en iedereen is erg aardig. We hebben met kinderen die aan het spelen waren nog gepindolt / knellen. Ik kon het niet zo goed en dat vonden ze grappig. In de avond worden we uitgenodigd aan tafel bij de familie. Een hele belevenis. De happy water werd rijkelijk geschonken (30 %) en wel 10 x geproost. Wij kregen rijst met 3 soorten vlees groente en nog andere dingen. De locals aten een pan waar een hanenkop en vissenkop en ik weet niet wat er allemaal inzat echt ieks. De Kinderen fietsen rond en de katten proberen een kippenbotje mee te pikken. Een drukke boel maar erg gezellig. We gaan 2 rugzakken inpakken met kleding voor 4 dagen want meer kan er niet mee oo de motor.

1 december

Cliffhouse room 203

17 graden droog en mist

We worden opgehaald en nemen afscheid van de familie. Eenmaal aangekomen bij de motor verhuur bedrijf van mr Hong moeten we eerst een klein examen doen om te kijken of je behendig bent met de motor. Hier is het toch anders allemaal. Maar we slagen allebei en gaan met een groep van 9 toeristen van start.  Alleen Mario en ik rijden zelf de rest zit allemaal achterop met een chauffeur dus de groep is totaal 16 personen 9 motoren. We gaan aan de loop beginnen en het was best spannend in het begin maar al snel ga je mee met de groep. We gaan de bergen in en helaas is er veel mist maar dat mag de pret niet drukken. We kijken onze ogen uit. Onderweg in de dorpjes lopen de varkens, kippen, buffels gewoon door de straten. Mensen lopen met korven op hun rug en lopen kilometers de berg op om hout te halen of gras voor de dieren. Kinderen dragen ook gewoon mee. We eten weer in zo n achteraf tent waar alles qua hygiëne boven mijn grenzen heen gaat maar verstand uitschakelen en eten. Het was erg lekker moet ik zeggen. We stappen de motor weer op en 10 minuten later worden Mario en Ik aangehouden door de politie. Ze zijn hier erg streng hadden we gehoord. Meteen kwam een gids ons helpen en lieten we onze internationale rijbewijzen zien. Gelukkg was alles in orde maar het was wel even spannend in een land dat je neit kent. We gaan verder en we zien de mooiste natuur die we ooit gezien hebben en ook nog samen op de motor wauw. Savonds gaan de 7 andere naar Hostel Honey en wij worden elders naar onze Homestay gebracht om even te douchen en worden on 19 uur weer opgehaald om naar het Hostel te gaan om samen te eten.  Een heerlijke maaltijd en we leren elkaar beter kennen. 5 Franse meiden en een Frans echtpaar. Na het eten gaan de remmen los want Vietnam staat bekend om zijn Karaoke en Happy Water. We proosten weer diverse keren samen en zingen er samen om op los. En het was nog lang onrustig in het Hostel. Helaas moeten we afscheid nemen wat hun gaan 3 dagen rijden en wij 4. Jammer want het was een gezellige groep.

2 december

Cliffhouse room 2

15 graden mist en droog

Na het ontbijt worden we opgehaald door onze gids Nana. We hebben een prive tour vandaag. We gaan een ronde rijden en gaan richting de chinese grens. We hopen de border te zien maar het is mistig. Een prachtige tocht door deze natuur die niet voor niets op de lijst van Enesco staat. Wat een spectaculaire uitzichten abnormaal zo mooi. Nana neemt alles rijd en maakt mooie foto s van ons. En we hebben geluk we zien de Chinese grens heel erg goed. Kilometers afgezet met een hoge hekken. Wachttorens wel tig echt bizar om te zien. We rijden door de bergen op een heerlijk lekker rap tempo door de haarspeldbochten naar beneden wauw dat was vet. We gaan richting homestay en in ene heb ik een Lekke band. Dus naar een mannetje in de buurt om de band te laten repareren.  Bij iemand thuis waar we hartelijk worden ontvangen door de gehele familie die aan het karaoke zijn en thee dronken. De band is snel gemaakt en gaan naar onze homestay. Dingdong en oranje ( hond en kat) wachten ons al op. Die 2 zijn steeds aan het spelen zo leuk. We douchen en gaan naar het Hostel Honey waar onze nieuwe groep voor de komende 2 dagen ons opwacht. Weer allemaal Fransen en ja deze spreken Engels. We eten samen en sluiten de avond weer af met karaoke en heel veel happy Water. En het bleef wederom nog lang gezellig en onrustig.

3 december

My My Dugia Homestay Room 1 bungalow

15 graden miezer en mist

Om 8 uur worden we verwacht voor.een het ontbijt in de Hostel en gaan daarna weer op weg met de motor. Een hobbelige dag vandaag wordt er gezegd en kan je zeggen dat klopt. Phhh veel werkzaamheden maar ook veel gaten in de weg en het maakte het niet makkelijk met alles miezert regen en regelmarig hele dichte mist. We stoppen in een dorpje en gaan naar de markt. Meteen zien we dat mijn band weer aan het leeglopen is en een gids pakt mijn motor en gaar weer naar zo n local mannetje om hem wederom te laten maken. Wat een drukte op de markt niet normaal dit. Ze verkopen het allemaal van hakmessen tot kleding van konijnen tot kittens en kippen echt je kijkt je ogen uit. Wat een belevenis dit zeg. We knijpen elkaar ook regelmatig in de wangen en zeggen dat we dit mogen meemaken zeg geweldig.  We sluiten af bij de waterval waar een paar diehards aan het zwemmen zijn. We gaan naar onze Homestay en krijgen een mooie kamer. Om half 7 gaan we voor de laatse keer met zijn allen avondeten en gaan we hotpot eten Een pan waar je vanalles in kan doen van vlees tot groente en noedels. Een soort fonduen is dat. Natuurlijk hoort er ook weer vele proostmomenten met happy water bij. Het was wederom gezellig met alle gidsen erbij. Uiteraard sluiten we de avond weer af met happy water, veel.proosten en met karaoke en het was weer lang onrustig.

4 december

Vandaag is alweer de laatse dag van onze motor tocht. En allebei balen we hiervan want wat is dit gaaf en vet. We lopen nog even rond en zien de buffels in de rijstvelden staan. Na ontbijt maken we eerst een groepsfoto en gaan we weer op pad en het is vandaag beter weer dan gisteren. Wederom een mooie tocht door de bergen waar we weer veel mensen tegen komen met korven op de rug, maar ook met heel veel hout en bamboo die ze kappen en mee op de rug of scooter nemen. Zo ook koeien die ze uitlaten en denk naar het Land brengen,  buffels die gras aan het eten zijn in de berm echt je kan hier vanalles verwachten. We zijn halverwege en gaan een stuk wandelen en komen langs eens school. Het klaslokaal is open en de kinderen zwaaien. We lopen naar binnen en de meester is in de klas ernaast dus ze zijn alleen. Ze giebelen wat maar vinden het erg leuk dat we er zijn. Ik ga bij het bord staan en noem een paar vietnameese woorden die ik ken. En waarempel ze zeggen me na. Ik begin net xin Tjau en Common en ze geven antwoord. En noem nog een paar woorden en zeg dan houdoe en ze roepen het ook na echt zo grappig. De meester komt en die is streng en wij gaan snel. We kijken achterom en ze lachen en zwaaien naar ons. Dit was super leuk. We gaan weer op pad en genieten van de wegen met haarspeldbochten erin die door dit prachtige gebied is aangelegd echt voor motorliefhebbers. We sluiten af met de lunch en worden daarna afgezet bij de motor verhuurbedrijf waar we wachten op de bus die ons weer terugbrengt naar Hanoi.

Dit waren voor ons 4 speciale en geweldige dagen.

Misschien 20% rijd deze loop alleen de rest zit allemaal achterop bij een gids.

Dat we deze 450 km zelf met een motor hebben gereden door weer en Wind in deze fantastische natuur is dan ook een  van van de nooiste ervaringen die we ooit hebben meegemaakt in ons leven.

Morgen gaan we verder naar Halong Bay en gaan we op een cruiseboot. We gaan naar 1 van de 7 natuurwonderen kijken.

De verhalen zijn teveel om te vertellen vandaar de korte versie.

Nou wij gaan nu slapen en tot de volgende.

Vergeet de foto s en video s niet te bekijken.

Liefs van ons xxx

1. Jack en Herma:
    4 december 2023
    Grandioos, wat een geweldige dagen hebben jullie gehad! Genoten van het verhaal, de foto's en de filmpjes. Wat zijn jullie een stelletje die hards om als één van de weinigen zelf op de motor te stappen en je had gelijk, beter kan het niet zijn!
    Heel benieuwd naar het volgende hoofdstuk en het wereldwonder. Ga er enorm van genieten.
    Veel liefs van ons ❤️
  2. Heidi:
    4 december 2023
    Prachtig om te lezen en foto’s en filmpjes te zien
    Mooi om jullie glimlach op iedere foto te zien, dat is genieten of niet?
    Jullie avontuur 😘
  3. Erwin & Sabine:
    4 december 2023
    Wat geweldig om te lezen en wat maken jullie geweldige dingen mee, heel veel groetjes en liefs uit het koude Nederland
  4. Petra berkers:
    4 december 2023
    wat een belevenis.veel gezien en mooie foto,s
  5. Maria Wiermans:
    4 december 2023
    Wat een apart land, geweldige ervaringen. Iedere keer weer benieuwd naar jullie verslag. Geen kater na dat Happy Water??
  6. Opa en oma:
    weer genoten van jullie reisblogs
  7. Opa en oma:
    weer genoten van jullie reisblogs
  8. Demaene:
    4 december 2023
    Zo gigantisch gaaf! Wordt helemaal mee genomen met jullie tour 🤗
  9. Saskia:
    5 december 2023