Hanoi Hoofdstad

30 november 2023 - Hanoi, Vietnam

29 november

26 graden

Vanochtend heerlijk wakker geworden zonder wekker deze keer. Na een heerlijk ontbijt met vers fruit gaan we weer op weg naar Hanoi. Maar eerst afscheid nemen van Tom onze gids en Jerry het hondje die ons elke keer. Enthousiast verwelkomde als we terug kwamen van een uitje. Onze privechauffeur Minkgun rijd ons weer naar Hanoi. Aangezien ik een aantal uur stil zit kan ik wel wat vertellen wat we gehoord hebben. De moeders die op scooter zitten hebben allemaal een helm op. De 2 of meer kinderen die achterop zitten hebben geen helm op en zitten niet vast hoe klein ze ook zijn. De scooters zijn soms vol geladen met verkoopwaar. Bamboo stokken van 4 meter breed en dan zo over de weg he serieus. Maar ook stapels bakken hoog opgetapeld. Maar starks in het zuiden hebben ze er ook varkens opliggen en we hebben foto s gezien met wen buffel. Ik ben benieuwd.  Inhalen is hier doodeng. Ze halen gewoon in een bocht in en zien wel of er tegemoetkomend verkeer komt, je hoeft alleen vooruit te kijken want als er iets gebeurd toetert die gene achter je wel, af en toe hebben we met onze billen tegen elkaar geknepen gezeten dat we dachten ooo gaat dit goed. Terwijl Minkgun aan het lachen is phhhhh. We stoppen onderweg bij een wegrestaurant om naar toilet te gaan. Nou dat is niet als bij ons. Je moet de hygiene al aan de kant zetten want die is 0 net als veel hier. Doorspoelen kennen ze niet er staat een ton met heel veel water en een kan daar moet je mee spoelen.  We lopen de winkel door en kijken onze ogen uit wat er allemaal ligt. We vervolgen onze reis. We spreken ook al een beetje Vietnamees. Xn Tjau is Hallo, Cammon is dank je wel, Nam is Man, NU is vrouw, Mia is Wc

Als hier iemand overleden is begraven ze hun dierbaren. Na een bepaalde tijd graven ze diegene weer op. De botten worden gereinigd en in een mooie pot gedaan en die wordt opnieuw herbegraven en dan pas is de dierbare schoon en goed begraven.  Overigens de graven zijn hier prachtig met mooie hoge torens.

De huizen zijn hier allemaal heel smal en lang. Reden hoe smaller je huis hoe minder belasting je betaald.

We gaan naar ons hotel en lopen de stad nog in. We gaan weer op een kruispunt zitten en kijken vanaf de 1e verdieping naar beneden. Prachtig wat een chaos. We  zien on ene dat er een opstopping is midden op de weg. In het midden staat allemaal scooters geparkeerd. De school is uit en het is een chaos niet normaal zie filmpje. De hele straat is afgezet en op de hoek zit een man in een stoel midden op het kruispunt met gevaar voor eigen leven alle auto s tegen te houden BIZAR.  We lopen langs de St Joseph kerk waar net leerling nonnen naar buiten komen om te bidden en te zingen. Een mooi tafereel om te zien. We gaan de kerk binnen waar net een mis aan de gang is. We gaan er tussen zitten en aanschouwen hoe het hier gaat. Na 10 minuten zijn we gegaan want we verstaan het toch niet maar wel leuk om mee.te maken. We gaan bij een tentje tegenover het hotel wat eten en vroeg op stok want om 05.50 uur worden we opgehaald om naar Ha Giang Loop te gaan waar we 4 dagen gaan motor rijden.

Groetjes van ons.

1. Petra berkers:
    30 november 2023
    Wat een drukte maar wel mooi om een keer mee te maken
  2. Saskia:
    Wat geweldig! En heel veel plezier met het motorrijden! 💋
  3. Jack en Herma:
    30 november 2023
    Wat een hoop indrukken weer en die foto's, geweldig!!! Vooral dat gezicht van Mario als hij denkt dat hij rijk is hahaha!!!
    Geniet van het motorrijden en we zien de foto's en het verhaal wel weer verschijnen.
    Dikke knuffel van ons 🤗
  4. Anita Claassen:
    30 november 2023
    Wat een mooi verhaal en prachtige foto’s
  5. Opa en oma:
    30 november 2023
    pas goed op daar in die drukte en ook bij het motor rijden de komende dagen geniet met volle teugen van je reis liefs
  6. Heidi:
    30 november 2023
    Heel veel plezier van jullie avontuur dat verder gaat
    Drive safe
    😊