KRUGER NP

VRIJDAG 4 NOVEMBER

35 GRADEN

LETABA CAMPSITE

PLAATS 42

Vanmorgen hadden. We niets gepland en toch om half 6 wakker. Ik sta op loop naar toilet spreekt een onze buurvrouw me aan of we uit Nederland komen. We raken aan de praat en haar man komt erbij en zegt kom je een bakkie koffie doen. Nou lang verhaal kort om 05.55 uur zitten we niet gedoucht en gestreken in de nlote bast want het was 24 graden  bij de buren op de koffie. Echt waar zo vroeg en het was gezellig. Geen paniek iedereen is hier vroeg wakker of al weg voor de gamedrive. Daarna gaan we ontbijten en gaan op weg naar de volgende camping in Krugerpark.

We komen bij een waterhole aan en zien olifanten, de olifanten in Krugerpark zijn trouwens vele malen groter zijn als dat we tot nu toe hebben gezien in andere parken, zebras, krokodil en buffels. De buffels lagen op hun rug met benen in de lucht te spartelen in het water en de modder. We hebben hier best even gestaan. We rijden verder en zien vele dieren. Het park is prachtig van natuur echt en de wegen fantastisch. Mario oppert of ik wil rijden ik zeg prima. We rijden een half uurtje en in ene zie ik rechts een olifant, en nog een en nog een en nog een en voor we het wisten stonden we met onze auto tussen de olifanten ik denk wel 25 stuks. Ze waren heel rustig maar wij vonden het wel even spannend. Ze liepen gewoon over de verharde weg en bleven om ons heen lopen fantastisch. Mario si daarna verder gaan rijden want dat was beter.

Op mijn bucketlist staat al vanaf onze 1e  reis naar Namibië dat ik graag cheeta's wil zien in het wild.

We rijden verder en in een staan er 2 auto s stil en dan weet je dat er iets is. We vragen wat ze zien en ja hoor daar zijn ze eindelijk 2 cheeta's achter de boom verstopt. EINDELIJK ZIEN WE ZE FANTASTISCH. Een wilde beest probeert ze nog uit te lokken en dat lukt ook even want ze maken aanstalte om hem te pakken maar het wildebeest rende snel weg. Het was ook veel te warm. We blijven een hele tijd naar ze kijken wat een magnifiek moment.  We rijden naar de camping en in ene staan er in de berm 6 olifanten heel dicht bij. Ze laten ons toe om te kijken.  We staan echt heel dichtbij. Ineens wil de mannetjesolifant iets te intiem zijn en het vrouwtje is hier niet van gediend en schiet de weg op. Alleen Mario dacht dat het vrouwtje genoeg van ons had en ons aan het intimideren was  omdat ze naar de weg kwam en hij wilde wegrijden. Dus de olifant de weg op en Mario wil wegrijden, Mario vol op de rem en de olifant schrikt en schiet de berm weer in. Phhh komen we goed weg allemaal.

We slapen nu in een omheinde camping en de hele tijd loopt er een hyena langs het hek af op zoek naar eten. Is en blijft een eng beest om te zien wel raadde hyena is vrij en wij zitten gevangen.

Het waren weer spannende en leuke avonturen vandaag en we gaan vroeg slapen want de dag was lang en erg warm. De hele avond bliksemt het weer. We liggen in bed en in ene begint het te regenen en knoer hard te onweren. Wel gezellig zo in de tent.

ZATERDAG 5 NOVEMBER

38 GRADEN

SATARA CAMPSITE

Vanmorgenlekker rustig aangedaan. We gaan op weg naar onze volgende locatie. We stuiten op een olifant die echt 8 meter voor ons staat. Hij gooit zijn kop en oren op en neer maar was niet te dus we bleven staan. Pakt hij in ene een stok met zijn slurf en gooit ie van die afstand naar onze auto toe. We moesten lachen en de olifant bleef maar kijken het was heel grappig. We rijden diverse loops en komen uit bij een waterhole waar een 30 tal olifanten heel.erg druk zijn. Ze rennen op en neer, plonzen in het water, spelen met elkaar heerlijk om te zien. Een stuk verder gaan we een weg in waar we in ene 3 cheeta's zien. 2 liggen er onder een boom en een staat klaar om op jacht te gaan want hij ziet iets. In ene rent hij als een gek weg en 15 seconden later gaan de andere 2 erachteraan. Helaas poging mislukt. We gaan naar de camping en we mogen stoppen achter een rij auto's. Ligt er een babyolifantje op de weg te slapen en de andere olifanten proberen hem op te laten staan en uiteindelijk lukt dat en gaan ze weer verder. Ondertussen is het al aardig donker te worden en de poort van de camping  gaat om 18.30 uur dicht dus we moeten met zijn allen opschieten. Met vele auto s komen we om18.27 uur de poort binnen gereden. Net op tijd :) Vandaag gaan we een keer eten in het restaurant lekker gezellig. Het was een warme lange en vruchtbare  dag geweest. We gaan naar bed en het regent kei en kei hard met enorme onweer en bliksem. Tot diep in de nacht blijft het doorgaan.

ZONDAG 6 NOVEMBER

SUKUZA CAMPSITE 67

33 GRADEN

Uiteindelijk slapen we en worden we rond half 5 wakker gebrult door leeuwen vrij dichtbij. Het was een erg korte nacht kan ik je zeggen maar heerlijk om zo wakker te worden. We staan maar op en gaan op weg. We rijden de doorgaande weg van het park die 404 km lang is. Vele dieren staan naast of op de weg. Ook liggen er 3 hyena pups langs de weg. 1 ligt er te slapen en 2 zijn volop aan het spelen met elkaar. Ze komen aan mijn deur staan kijken en lopen voor de auto. Daar blijven ze even zodat Mario even achteruit moet rijden want we weten niet wat ze doen. De botjes van hun avondmaal liggen nog op straat. Ze gaan verder met spelen en wij gaan verder. Een prachtig stukje natuur gaan we in wauw wat kun je hier ver wegkijken en helemaal over de vlakte heen. Vele dieren zien we en steken over zodat we moeten stoppen. Savonds doen we nog een avond drive en loopt er in ene een hyena voor onze auto de straat op en Mario mag vol in de ankers. Je ziet ze gewoon niet aankomen. Heel langzaam loopt hij verder. We rijden verder en het wordt al schemerig en rijden een ander pad in komt er een hyena ons tegemoet lopen hij loopt langs onze auto kijkt ons aan en loopt verder. Een stuk verder liggen eindelijk de wilde honden waar we al 4 weken naar op zoek zijn 2 stuks liggen heerlijk te luieren.en weer verderop komt een andere hyena ons regenmeter lopen maar deze.was wel schuw en liep de bossen in. Dit alles in 15 minuten tijd zien we dit allemaal paseren. We moeten heel erg opschieten want de poort van de campsite gaat om half 7 dicht. Echt we komen aan en de ene poort wordt net dicht gedaan phhhhhh net op tijd het is 18.30 uur. Het miezert helaas een beetje maar dat duurt niet lang en we gaan lekker braaien en op tijd naar bed want het was een lange dag vanaf vanmorgen half 5.

MAANDAG 7 NOVEMBER

CAMPSITE LOWER SABIE

PLEK 15

31 GRADEN

Onze laatste volle dag is helaas aangebroken bah zo niet fijn kan ik je zegge. Maar we gaan er een leuke laatste dag van maken. Waar zal ok beginnen want er gebeurde veel. We worden getipt dat er wilde honden gesignaleerd zijn. We komen aan er er liggen er wel een stuk of 30. Een aantal rusten en een aantal is aan het vechten om het maal wat ze die nacht hebben gevangen. Wat dat was hebben we niet kunnen zien. Er loopt een hyena omheen te drentelen want die wil dat eten ook hebben en het komt tot een kort gevecht waarbij de hyena verliest en het hazepad neemt.  We rijden verder en zien eindelijk 2 mannetjes leeuwen liggen kruger Leeuwen zoals we ze gekscherend noemen. Ze hebben net gegeten denken we want ze liggen voor pampus. De hyena s zijn vandaag niet te tellen want we zien er nog 4 wel vreemd want zijn nachtdieren. We denken dat ze honger hebben. We rijden de zelfde weg als gisteren want die was zo mooi die willen we nog een keer zien. We zitten bij een uitkijkpunt waar je over de vlakte kijkt zien we daar in ene 2 neushoorns eindelijk. Een moeder en haar kalf. Dit hadden we niet meer verwacht dat we de big 5 in zijn geheel zouden zien.

Olifant : check heel veel

Buffel : check heel veel

Leeuwen : check veel

Luipaard : check 2 stuks

Neushoorn : check 2 stuks

Elke vakantie hebben we ze nu gezien de Big 5 maar deze keer liet het lang op zich wachten voordat we ze compleet hadden.

We staan op de camping die vaak vol geboekt is omdat deze midden in het gebied ligt waar de meeste dieren zijn. Maar we hebben gisteren een plekje kunnen reserveren voor vandaag. Toen we gisteren in de shop waren viel de stroom in ene uit. Vandaag gingen we naar de restaurant en receptie en deed de stroom het nog steeds niet. Wat blijkt gisteren hebben olifanten de stroom palen vernield en dan zit het hele park zonder stroom. We wilde vanavond hier uit eten vandaar hadden we vanmorgen het overgebleven eten al opgeruimd. Oeps niet slim want nu heb we niets meer en we kunnen niet naar het restaurant. Maar gelukkig was het rond 16.30 uur allemaal opgelost en konden we op onze laatste avond in Afrika nog lekker uit eten.

DINSDAG 8 NOVEMBER

JOHANNESBURG AIRPORT

17 GRADEN

00.01 stond de wekker zodat we online konden inchecken en de stoelen konden reserveren in het vliegtuig. Maar helaas dat  lukt niet. Dan maar weer naar bed. 05.15 staat de wekker weer. Ik ben al wakker want er gingen om 4 uur al auto's op pad om te gamedriven. Dus het was een korte nacht. Tent voor de laatste keer opklappem en op weg. Phhh dit alles doet ons meer dan we dachten. Alles de laatste keer vandaag en op weg naar huis waar we helemaal geen zin in hebben. Maar goed toch moeten we gaan en we gaan via de mainroad. We komen nog een hele groep olifanten tegen die oversteken voor onze auto en lang blijven hangen. 10 km voor de uitgang  van het park liggen er 3 mannetjes leeuwen op de weg.ik denk dat dit een teken is dat ze niet willen dat we gaan 😀. We staan 1e rij en zien alles goed.  Wat een gigantisch beesten zeg wauw niet normaal. De auto s kunnen er niet normaal langs en moeten er al slingerend omheen rijden. Eentje rijd er bijna over de staart van de leeuw heen. Wat een mooie afsluiter van de reis vol dieren. We rijden het park uit en rijden een snelweg op in een prachtige natuur  vol bergen. Het begint te regenen en de temperatuur daalt enorm naar 17 graden. We hebben echt alle temperaturen gehad deze 4,5 week phhhh van 43 tot 16 graden. We hadden van 2 mensen de tip gekregen onderweg bij bij Azlu te gaan eten. Dat zijn diverse wegrestaurants aan de A4. Achter deze restaurants ligt een klein park en dier zitten ook dieren waaronder de neushoorn. Dus als we ze gisteren niet hadden gezien was het vandaag wel gelukt want er waren er we een stuk of 8 :) 😀.  Als Mario naar de toilet gaat staat hij al.plasend  over de savanneh heen te kijken.

We gaan verder en de auto terugbrengen naar Bushlore  in Midrand (aan de rand van Johannesburg). Alles is super gegaan met de auto er is op de lekke band na niets gebeurd.

We zien dat er in België gestaakt wordt  in het vervoerssector op woensdag 9 november als wij landen. Dus we zijn benieuwd of alles normaal doorgaat.

Wat hebben we een schitterende reis gehad een voor in de sprookjesboeken echt waar. Van de dieren waar we zo van houden tot de ontzettend lieve, vriendelijke mensen die we allemaal hebben gezien. De armoede die we hebben  gezien en ons met beide voeten op de grond zette tot de prachtige primitcampsites waar we hebben mogen logeren tot de schitterende natuur die Afrika heeft. Echt alles wat we wilde zat in deze droomreis.  Zimbabwe is een schitterend en veilig land.  Alles hebben we met zijn 2tjes gedaan waren op elkaar aangewezen en wat is dat fantastisch gegaan. Dit kamperen met tent op het dak het primitieve dat de reis had, soms dagen van de buitenwereld afgesloten te zijn, de spanning bij vele dingen die er zeer zeker waren we moesten het samen rooien en wat een team zijn wij daarin. Dat is al vaker gebleken maar deze reis zeker. Afrika zit in ons hart en we hebben het virus nog meer te pakken en we komen zeker vaker terug.

We gaan op weg naar huis naar ons kleine muizenmeisje die ons komt ophalen op vliegveld.  Terug naar ons kleinhondje King en (bijna) schoonzoon Kay en maar omze (schoon) ouders waar we deze reis vaker contact mee hebben gehad gewoon omdat we allemaal ouder worden en bezorgder waren. Terug naar de gewone wereld. Weer make up op, haren föhne, nette kleren aan, werken, verplichtingen, rechts rijden, alles wat we 4,5 week niet gedaan hebben. Zal wennen zijn kan ik je zeggen. Maar we hebben prachtige herinneringen waar we ons hele leven op zullen terug kijken.

We hopen dat jullie heerlijk hebben kunnen meereizen en hebben genoten van onze verhalen. Uiteraard zijn er nog veel meer dingen geweest maar we konden ze niet allemaal opschrijven.

We hebben in totaal otaal 5960 km gereden door ZA , Botwana, Zimbabwe en Mozambique.

Hopelijk zien we jullie volgende keer weer bij een volgende reis.

Dank je wel voor het meereizen naar Zim.

Liefs Mario en Nancy x

1. Leon en Saskia:
    8 november 2022
    Geweldig om jullie verhalen zo te lezen ! Wat een fantastische ervaring
    Welkom thuis
  2. Hendriks:
    8 november 2022
    Wat een leuke verhalen!! Bedankt dat we met jullie mee op reis mochten. 😉 Wat een ervaring!! Heel veel succes met de terugreis🛩 en we spreken snel een keer af.😘
  3. Susanne:
    8 november 2022
    Heerlijk om mee te reizen/lezen. Save travels en tot snel!
  4. Monique:
    8 november 2022
    Super om mee te maken vanuit mijn huisje! Goede terug vlucht!
  5. Jack en Herma:
    8 november 2022
    Wat was het heerlijk om jullie te volgen op jullie fantastische mooie reis. Ik kan me zo goed voorstellen dat het moeite kost om afscheid te nemen. Desondanks vinden we het heel fijn dat jullie straks weer wat dichterbij zijn en dat we weer een bakkie koffie kunnen doen. We gaan jullie zeker snel weer zien om nogmaals te genieten van jullie en jullie verhalen.
    Dankjewel dat we op deze manier hebben kunnen meereizen.
    Dikke knuffel van ons beiden 🤗😘❤
  6. Maria Wiermans:
    8 november 2022
    Geweldig, vooral aan het Krugerpark heb ik ook heel mooie herinneringen. Gelukkig alles goed gegaan, nu weer wennen aan het dagelijkse leven, zal niet meevallen.
  7. Opa en oma:
    9 november 2022
    wat hebben we genoten van jullie verhalen en foto°s die we mee mochten maken tijdens jullie vakantie .dank voor het vele kontacht dat we samen hadden ,een goede thuisreis.
    liefs
  8. Petra berkers:
    9 november 2022
    wat is het snel gegaan het was een mooie reis.ik heb er van genoten
  9. Anne-Marie:
    9 november 2022
    Prachtig om jullie te volgen. Wat een avonturen hebben jullie beleefd. Welkom thuis!
  10. Henri:
    10 november 2022
    top vakantie, top avontuur!
  11. Kaatje:
    10 november 2022
    Wat een leuke verhalen en welkom thuis in ons kikkerlandje 😉