National park Tortugueo

21 juni 2015

Hoi daar zijn we weer. We hebben inmiddels 2 overnachtingen gedaan bij Herbie (En Annet maar die was in Nederland) bij Casa Rio Blanco. Wederom een super tip van Jose Luken. Jose je krijgt de hartelijke groeten van Herbie. daar hebben we heerlijk genoten van de rust en alle toekans en dieren. We rijden langs een hihgway en in een keer zie ik iets in de boom. Mario draait de auto en stopt langs de weg (ja dat kan hier gewoon allemaal ) en kijken naar het dier. Ligt daar op zijn rug met zijn arm in zijn nek heeeeel relaxt in de boom een luiaard. Echt geweldig zie foto"s. Heel bij bijzonder want luiaards zijn moeilijk te spotten. Gisteren zijn we naar het eiland en National park Tortuguero gevaren. Je gaat met een boot door allerlei rivieren en komt dan aan bij een eiland. Het is een tocht van een uur en het is net een motorcircuit plat door de.bochten echt super gaaf. De omgeving is een in woord prachtig. Door de oerwouden via allerlei kanalen van Tortuguero. En dan in een keer uit het niks staat daar een dorp wat lijkt op een jamaicaans dorp. De meeste lopen hier op blote voeten.We zijn echt in de Carabien. We worden begeleid door onze gids Roberto. Geboren en getogen op dit eiland. Het ziet er allemaal arm uit.En ook wel vies. Overal lopen straathonden. Overal lopen kleine kindjes op blote voeten door de drek. Overal zitten ze spelletjes te spelen met veel geluid. heel vreemd eiland is het. We boeken een kamer bij Marbella. Savonds hebben we afgesproken om half 10 want we gaan schildpadden spotten. Het is eigelijk het seizoen niet maar hopen op goed nieuws. We moeten wachten bij.een post en hopen dat een spotter iets ziet. Wachten kan lang duren maar het valt mee na 20 min. Mogen we naar section 45 lopen. Het strand is verdeeld in sections en ieder section zit een spotter. Daar is een grote schildpad gesignaleerd.en we haasten ons er naar toe in de hoop dat ze eieren gaat leggen want dan mogen we kijken. Alles is ij het pikke donker er mag geen wit licht aan te pas komen alleen rood licht. Een schilpad legt tussen de 100.en 180 eieren en na 10 eieren raakt ze in trance dan kunnen er mensen bij komen kijken anders is de kans heel groot dat ze gaat. Helaas heeft onze schilpad besloten om na een tocht van de zee naar het strand op het laatst af te haken en terug te gaan naar.
de zee. Het was een enorme beest met een spanwijdte van wel 1.5 meter breedt. Zo mooi om te zien. We mochten wel meekijken hoe ze terug ging naar de zee. Een prachtig gezicht is dat om te zien. Helaas en begrijpelijk hebben we geen foto s hiervan want dat mocht niet. Dus jullie moeten me op mijn blauwe ogen geloven dat hij zooo groot was. We waren allebei helemaal hyper. Zo blij waren we dat we ee een hadden gezien want ze zijn zeldzaam in dit seizoen. Onderweg terug en helemaal blij komen we nog dieren tegen. We lopen in een gebied waar ook weer jaguars zijn dus opletten. Jaguars eten de eieren van de schildpadden op. De schilpad legt rond de 180 eieren en er komen er ong. 2 levend aan in de zee. Das wienig he. De rest word op gegeten door racoons, jaguars en andere dieren. De tocht was rond 23.15 uur klaar en gaan moe naar bed. Ja moe want normaal lagen we al 2 a 3 uur in bed. Das normale.tijd hier. Om 5 uur gaat de wekker alweer en naken ons klaar voor de kano tocht door de magrove rivieren. We zien wederom allerlei apen ,toekans, vogels, kaaimannen enz enz. Een leuke tocht van 3 uur. In een keer begint het kei en kei hard te regenen dat was een waar spektakel op het water in een kanoboot phhhh. Maar het was een super leuke tocht. Om 11 uur pakken we weer de boot terug maar.het vaste land. Rijden ee oder weg ziet Mario een kleine schildpad die de dijk op qip klimmen naar het water maar het lukt niet. Mario heeft hem opgepakt en hij spartelde met zijn benen. Mario zet hen op de grond en hij rende zo het water in. WE SAVED A TURTLE . Ik heb alles gefilmd. We rijden verder zien we in een keer een luiaard in de stroomkabels hangen. Echt zo ontspannen lag ze. Prachtig om te zien zie foto . We hebben een dag over en besluiten terug te gaan naar ons 1e adres Heliconia Island naar Henk en Carolien met hun brulapen. Het was ons daar zo goed bevallen en ze hebben net het tripadvisor certificate uitmuntend gekregen. Zeer verdiend overigens. We gaan daar de vakantie afsluiten voordat we terug naar huis komen. We vroegen ons af hoe mensen hier post krijgen want je ziet nergens een brievenbus. Nou niet dus. Want in CR zijn geen straatnamen. Je woont bv tegenover het postkantoor 3e huis aan de linker kant. Zo omschrijven ze dat hier.Post kennen ze hier niet. Als iemand is overleden word de persoon de dag erop begraven. S avonds op tv zie je dan wie er dan is overleden. De wereld word hier steeds meer anders echt een heel verschil met Nederland. Ik kan maar niet wennen aan de nietszeggende huisjes die ze hier hebben. 8 planken en dat is het. Wel hebben ze allemaal een mobile. Dat valt op. Nou we zijn inmiddels weer bij Heliconia Island aangekomen en gaan de laatste 2 dagen in. Ik moet zeggen dat ik het wel weer fijn vind om dadelijk thuis te zijn.

1. Erwin & Sabine:
    21 juni 2015
    Leuk dat jullie toch nog naar Tortuguero zijn geweest, ja een heel ander sfeertje daar. We hebben genoten van jullie verhalen. Goede reis naar NL
    X van ons