LaKE KARIBA

LAKE kARIBA

18 ,19, 20 oktober

Na een heerlijkenacht vanmorgen lekker rustig aan gedaan. Aan de waterhole ontbijt gegeten en van de zon genieten.

We hebben 2 residagen gehad en wat voor phhh ze stonden in het teken van debevolking en de armoede die hier heerst.

We rijden eerst naar de stad Hwange 60 km terug. Hier gaan we eerst boodschappen inslaan voor de komende 4 dagen ( eindelijk vers brood) en de beide tanken weer vullen.

Na dit gedaan te hebben hebben we een rit voor.de boeg van 400 km over 2 dagen.

Wij hebben al veel gezien en meegemaakt maar dit is echt heel veel armoede wat we hebben gezien .  Het 1e stuk was nog redelijk normaal honderden mensen lopen er langs de weg die of naar school lopen, water gaan halen, iets verkopen of ........ noem het maar op maar het was een drukte van jeweslte.

Na enige tijd rijden we weg in en daar begint het en het wordt steeds schrijnender.

Meeste zie je de vrouwen lopen met tonnen op hun hoofd op weg naar een tappunt of komen hier net vandaan, of ze hebben meelzakken van 10 kg op hun hoofd. Over de gehele rit hebben we gezien dat deze vrouwen elke dag heel wat km mogen lopen met deze tonnen. Daarbij hebben ze ook vaak kinderen op hun rug en nog aan de hand.

Deze mensen leven echt in hutjes met een rieten dak erop wat niks voorsteld. Vele zijn er een nieuw dak op aan het leggen want de regen is in aankomst (eind november en als die komt is de traditie om.de regendams te doen) Ze zitten ook vaak met zijn alle onder een hutje om te schuilen tegen de warmte.

Ook zien we zo 'n kliniek waar ze heen kunnen en dat is dan gratis. Hier staat het dan vol met moeders en kleine kinderen maar dan echt echt vol. Tussendoor komen we een aantal winkeltjes tegen die niets voorstellen en heel veel vrouwen die tomaten verkopen. Ook passeren we veel scholen en de kinderen hebben de mooiste schooltenue s  aan met heel veel kleur. Allemaal zwaaien ze naar je en springende van blijdschap en willen lekkers maar ja ik kan niet iedereen wat geven.

We rijden naar de camping Maawbe  aan Lake Kariba en komen Margot tegen de eigenaresse. We moeten naar een andere camping want de olifanten hebben vanacht haar camping vernield. We mogen op haar andere camping staan en dat doen we ook. We zijn op tijd en gaan dan ook relaxen maar helaas ook een band vervangen want er is er een lek. Dit ging niet van een leien dakje kan ik je vertellen maar het is gelukt. Om half 6 staan we op voor de volgende rit. We gaan steeds verder weg van de bewoonde wereld en de armoede is steeds groter. Het maakt hele diepe indruk op ons beide. Je schaamt je ook want jij rijd langs met zo n grote auto en hun hebben echt NIKS. Iedereen zwaait weer naar ons  en sommige staan te bedelen langs de weg. Maar helaas kun je niet iedereen helpen.

We rijden verder langs dorpjes en gaan de bewoonde wereld uit richting NP Matsudona.

Een hell of a ride kan ik je zeggen echt off road over keien en los zand. Een rit vanaf vanmorgen 06.45 uur toen reden we aan 270 km hebben we 8,5 uur over gedaan. We komen aan bij Lake Kariba camping

Een camping prachtig gelegen en waar je niet zomaar kan komen dan zo n helse rit te maken. Hier lopen de olifanten zo over de camping heen en de dame van de camping geeft aan dat als ze dichtbij langs lopen je stil moet blijven zitten en dan lopen ze daarna gewoon door. En je mag geen deuren open laten staan en geen eten in het zicht laten staan want ze pakken het uit je auto als ze de kans krijgen. Dit is echt een magische plek zo stil en rustig heerlijk vertoeven hier.   Vanacht zaten er 3 olifanten bij onze tent.

Vandaag gaan we weer rijden door het NP.

Zie foto 's

Fijne dag allemaal.

1. Opa en oma:
    20 oktober 2022
    we hebben weer van je verhaal en foto°s genoten , geniet van deze bijzondere en mooie vakantie ..
    liefs.
  2. Petra:
    20 oktober 2022
    Wat een verhaal weer. Grote armoede. Snap ook echt niet waarom mijn nicht en haar familie daar nog woont. Maar ik heb weer meegenomen. 💌
  3. Jack en Herma:
    21 oktober 2022
    Weer een bijzonder indrukwekkend verhaal. Ik kan me de schaamte wel voorstellen. Wij in feite zo rijk en de mensen daar zo arm. Het contrast is bijna niet te bevatten. Wel fantastisch om op deze manier een klein beetje met jullie mee te reizen. Ik kijk alweer uit naar je volgende bericht!
  4. Maria Wiermans:
    21 oktober 2022
    Weer geweldig om te lezen. Niet te geloven dat dit land ooit de graanschuur van Afrika was! Hoop dat de schade aan de auto zover beperkt blijft😜
  5. Heidi:
    21 oktober 2022
    Geweldig om jullie verhalen te lezen. Wat een mooie maar heel byzondere indrukwekkende reis
    Prachtig
    Dan zie je maar weer hoe goed ons Nederland is
    Dikke knuffel en geniet ervan
    😘
  6. Petra berkers:
    22 oktober 2022
    wat een armoede.dan zijn wij rijk als je dit ziet.