MANAPOOLS NP

NP MANAPOOLS

22 OKTOBER

NYAMEPI CAMPING PLAATS 21

Vanmorgen zijn we vertrokken naar NP Manapools een park aan de Zambezi rivier. DIit is de grens tussen Zambia en Zimbabwe. Dit park staat mede bekend om de olifant die op zijn achterpoten gaat staan om fruit uit de bomen te plukken. Dus hopelijk zien wij hem ook.

Eerst krijgen we een prachtige autotochten door de bergen en natuur. Ook al is alles gort droog en veel door bosbranden verwoest het is nog steeds prachtig hier.  De rit vanaf de poort van het NP was saai. 76 km tot aan de camping bij zanbezi rivier met een speed van 15 max 20 km p/u duurt het heel lang. Maar toen we aankwamen was het fantastisch 3 olifanten waren aan het zwemmen de Hippo s liepen over het eiland te grazen, de impala s sprongen in het rond, de kudus waren aan het grazen en de vele apen dachten lekker nieuw vlees op de camping.binnen de kortste keren zaten ze op de auto en probeerde dingen te stelen. Er loopt een olifant over de camping en er is overal bedrijvigheid. Rond half 4 gaan we gamedriven. Dit park staat bekend als 1 van de 5 beste parken in de wereld en ik kan je zeggen dat is het ook. Wat een natur en wat veel dieren en water is hier fantastisch om dit mee te maken. De olifanten zijn hier veel vriendelijker dan in Hwange je kan je auto ergens neerzetten en ze tolereren je dat je kijkt. Ze zijn niet  agressief.

Rond 17.30 uur besluiten we een laatste loop te nemen voordat het donker word. Stuiten we op een auto met zijn voorklep open en 4 mannen die we buiten staan waarvan 1, een ranger, met zijn geweer. We vragen of alles ok is en of we kunnen helpen. De ranger komt meteen naar ons toe en zegt dat ze stukken hebben aan de auto maar 30 meter verderop ligt een mannetjes leeuw onder de boom daarom loopt hij met geweer. De andere 2 mannen zijn nederlanders dus dat was leuk. We stappen uit de auto (de ranger let op de leeuw )  en kijken of we de auto kunnen slepen maar dat gaat helaas niet. De leeuw verroert zich nog niet al had je het graag. De andere man probeerd nog een keer te starten en na 3x deed hij het weer. We spreken af dat we achter hun aan blijven rijden want ze zitten in een lodge vlak bij de camping. Alles is gelukkig goedgekomen maar. Het was wel spannend. Onderweg zien we een heel klein baby olifantje die mank loopt mijn moederhart doet er zeer van. Maar helaas is dat de natuur. We gaan naar de camping en snel vuur maken. We hoorde dat onze vrienden de hyenas snachts hier over de camping zwalken. En de mensen die al langer meelezen weten dat we hier al.een keer een incident mee hebben gehad met de hyenas dus dat willen we niet nog een keer. Het was een warme dag vandaag 39 graden we zijn blij als de zon onder gaat en het iets koeler wordt. Welterusten en tot morgen.

23 oktober

NYAMEPI CAMPING PLAATS 21

​Vandaag was het 40 graden

Vanmorgen lekker  uitgeslapen want we stonden onder een boom en die houd veel warmte tegen. We gaan ontvijt klaarmaken en als heel snel zitten er vele apen bij ons in de buurt maar ze  bleven rustig. Mario gaat douchen en ik ga afwassen alles gaat goed totdat ik na terugkomst de klep van de zijkant open laat staan en 5 seconde me omdraai. Er zitten meteen 2 aapjes in de auto en hebben de zak met aardappelen gevonden. Hij zat dicht maar ze hebben er toch 2 uit kunnen jatten. Echt ik typ er langer over dan dat het gebeurde tssssss. Nouja we zijn gewaarschuwd. Je moet overal op alert zijn geen auto open laten geen sleutels op tafel laten liggen niets in het openbaar want alles jatten ze van je. We  gaan gamedriven en rijden de camping af en in ene komt er een man aan of we de leeuwen hebben gezien en gehoord. Ze hebben een buffel soldaat gemaakt en liggen op de camping onder een boom in de schaduw. We hebben wel leeuwengeluiden gehoord maar niet zo erg dat we dachten ze zijn echt in de buurt. Nou dat zijn ze dus wel gewoon op onze camping.  Dus wij kijken en er liggen 4 dames leeuwen uit te buiken onder de boom al hijgend liggen ze voor pampus en dat allemaal vlak bij onze plaats. Heerlijk vinden we dit. We doen het vandaag rustig aan want de temperatuur van 40 graden hakt er flink in. We slapen wat onder de bomen en rond half 4 gaan we weer ganedriven. De leeuwen liggen nog steeds op de camping die zullen pas vanacht hun plek verlaten. We hebben weer veel babyolifanten gezien, impala s , zebra, Hippo en nog een keer 3 vrouwtjes leeuwen en 1 mannetje. Ze lagen lekker bij het water tegen de berg aan te chillen op hun rug. We rijden terug naar de campplaats en het zal erom hangen of er er voor het donker zijn. Belangrijk want er moet vuur komen. Het is al donker als we aankomen en zorgen ervoor dat snel alles opgezet is en het vuur aan is. De hippos zitten dicht bij ons aan de kant en kletsen erop los. We gaan braaieb en snel slapen want de wekker staat op 04.45 uur voor een ochtend gamedrive.

Slaap lekkerrrr

O nee verhaal is nog niet klaar. We zitten lekker na te kletsen springt Mario in ene op van zijn stoel en doet de deur van de auto open. Zegt hij kijk die oogjes. Staat er op 5 a 7 meter afstand een hyena die is langs onze auto gelopen en zat te loeren. Door de met de zaklamp te.schijnen liep hij weer verder. Phhhhh wat een happening weer.

24 OKTOBER

NYANMEPCAMPING PLAATS 21

04.45 uur gaat de wekker en gaan vlug opbreken om een gamedrive te doen in de volle ochtendgloren. We zijn niet de enige deze ochtend die zo vroeg gaan. Er loopt een Hippo voor onze auto door en een hyena zien we staan, 2 grote kuddes buffels  paar olifanten heeeel veel impalas en kudus. Het was rustig vonden we maar wel leuk. We komen terug en gaa Lekker ontbijten en koffie drinken. We proberen nog wat te slapen onder de boom. We waren van plan om te gaan douchen maar 1 olifant dacht hier anders over en ging voor het toiletgebouw staan en bleef er zeker 45 min staan slapen. Nouja dan maar wachten. Intussen tussen ons en de buren wil een olifant vanaf een hoge afstap het water in om gras te eten wat en spektakel allemaal weer op de camping. Een uur later loopt hij vlak langs ons af we blijven stil zitten en veroeren ons niet. Hij is wat nieuwsgierig maar meer ook niet. We gaan gamedriven en sluiten de dag weer heel voldaan af.

Het was warm 39 graden.

Foto 's staan erop

Liefs van ons xxx

1. Pascale:
    Geweldig weer!
  2. Dian Ceelen:
    24 oktober 2022
    Jeetje haha jullie maken vanalles mee! Geniet er nog van samen!!☀️
  3. Jack en Herma:
    24 oktober 2022
    Wat genieten we hier van jullie belevenissen, geweldig! Jullie daar lekker genieten. Dikke knuffel van ons 🤗😘
  4. Maria Wiermans:
    25 oktober 2022
    Weer spannende dagen en veel te zien.
  5. Opa en oma:
    25 oktober 2022
    Op safari met je camera tussen al die dieren mooi maar pas goed op want het zijn niet allemaal lieverdjes
    liefs
  6. Carole:
    25 oktober 2022
    Wát spannend allemaal! Ik geníet ervan!
  7. Kaatje:
    Heerlijk verslag weer!
  8. Petra berkers:
    28 oktober 2022
    wat mooi met al die dieren maar wel gevaarlijk