Moremi NP zeer spannende nachten

30 mei 2017 - Okavango Delta, Botswana

Vandaag gaan we op weg naar Morenmi. Onderweg worden we verwelkomt door de vele olifanten, impala s, giraffen enz enz. We moeten vele onwegen nemen ondat Moremi nog op vele plaatsen onder water staat. We rijden de black pools en en komen bij een watercrossing. Mario gaat kijken en dat lukt. We rijden door en in ene zonder aanleiding zitten we vast. Shit zeg. Net bij het hoge gras bij het water. Mario pakt een schop en ik moet op de uitkijk. De auto zit er diep in. Na flink graven matten eronder enz enz proberen we het of we eruit kunnen maar helaas. Nog een keer graven en ik maar kijken of er leeuwen uit het hoge gras komen of hippo s uit het water. Nog een keer proberen maar helaas. Nu hebben we ons stook hout onder de banden gelegd en nog een keer graven en gelukkig dat werkte. We zijn eruit mario is pikzwart van alles maar dat maakt niet uit we zijn blij dat we het gered hebben. In de wijde omtrek zijn geen mensen dus hulp hadden we niet. We rijden nog diverse weggetjes in om te proberen erdoor heen te komen maar helaas stuiten ee steeds op het vele water en modder en moeten we terug naar het beginpunt. Vandaar uit gaan we naar de camping Thirt Bridge (plaats 4) hier zijn we vorig jaar ook geweest. We zetten de tent op en inmiddels is het pikdonker. Ik zeg tegen mario ik ga mijn tas op jou tas zetten (staan op de achterbank) want als er iets is dan kunnen we allebei in de auto. Ach zegt Mario das zeer zeker niet nodig. Ok maar ik doe het toch. 5 min. Later zegt Mario Nans daar loopt iets lijkt op een hond. We zien niets meer en gaan verder met vuur aanmaken. In ene zie ik 4 oogjes en zie dat het hyena s zijn. Ze zitten op 7 meter afstand. Ze gaan weg en het is weer rustig. Wel hoor je steeds whoop whoop dat geluid maken ze. In ene word Mario heel vlug en roept in de auto Nu. Ik schiet naar de auto en ga achterin zitten Mario voorin. En er komen 2 grote (ong. zo groot als een ridgeback hond ) bruine hyena s via camplaats 3 voor onze tafel door rennen naar camplaats 5. Ze hebben duidelijk mot met elkaar. Mario gaat luisteren en weer komen ze 2.5 meter van ons af voor ons door rennen en een geluid en herrie maken ze niet normaal. De spanning stijgt. Camplaats 5 klapt met 2 pannen tegen elkaar en camplaats 3 is ook bezig om zichzelf veilig te stellen. Dit tafereeltje herhaalt zich nog 2 x en js echt heel eng. Zo donker 2 dieren levensgevaarlijk aan het vechten maar zooo vet spannend. We lachen naar elkaar en zeggen daarom doen we dit. Door alle spanning en sensatie hebben we geen honger meer en gaan onze gebakken aardappels aan onze neus voorbij. In ene moet ik lachen en Mario zegt waarom lach je. Ik zeg ik hoefde van jou die tassen toch niet weg te zetten en kijk niu wie er hier zitten. Het was dus een goede intuïtie van mij. De rust is wedergekeerd. Achter onze auto graast nog een hippo en besluiten naar bed te gaan. We gaan slapen onder het genot van het brullen van de leeuwen het gesnurk van de hippo s en het whoop whoop van de hyena s. De volgende dag is het natuurlijk het gesprek van de dag dat snap je wel. We gaan we weer op pad en zien alle safari trucks een kant op gaan. Erachteraan dus. Er zijn leeuwen gespot en ja hoor daar zijn ze 3 stuks en op zoek naar eten. Ze staan strategies opgesteld ieder op een hoek. Ze loeren naar impalas. Ze drijven ze op en vliegen erop af maar helaas lukt het ze deze keer niet. We zitten er boven op en aanschouwen dit prachtige kat en muisspel aan op gepaste afstand. Ook probeert er 1 nog een wrattenzwijn te pakken maar ool die was hem te snel af. We rijden mooie loops hier in het park en zien vele dieren. Vooral veel olifanten met kleintjes erbij. Ze laten een paar keer blijken dat ze niet blij zijn met ons en rijden dan ook vlug door. Vandaag hebben we extra hout gesprokkeld zodat we een groot kampvuur kunnen maken om de hyena s op afstand te houden. De nacht die volgt is rustig verlopen gelukkig. We rijden verder naar community center Kwai. We moeten terug via de South Gate omdat er nog vele delen onder water staan. We rijden er rustig heen en komen aan op de camping. Helaas is onze plaats (4) dubbel geboekt en moeten we een plaats elders zoeken. Mario hoeft niet lang na te denken en zegt we gaan bij de rivier staan. Zo gezegd zo gedaan. Op deze camping lopen de olifanten en hippo s af en aan over de plaatsen heen. Prachtig om te zien en alles gaat goed. Smiddags gaan we gamedriven en net voor het donker krijgen we weer een lekke band. Shit wat nu het word bijna donker staan midden tussen de olifanten en leeuwen. We besluiten langzaam door te rijden terug naar onze plaats. (Band was wederom niet meer te maken dus dat maakte niet uit). We komen aan en gaan meteen de band verwisselen. Helaas hebben we er nu wederom maar 1. We zitten mijlenver van de bewoonde wereld dus dan moeten we extra voorzichtig doen. Mario zet nu de tassen op elkaar op de achterbank hihi want hij denkt dat het nu nodig is om te kunnen schuilen in de auto. We gaan de nacht in en wat voor een. We hebben allebei misshien 2 uur geslapen. De olifanten en hippo s lopen af en aan langs de tenten de geluiden zijn eng om te horen. Helaas kunnen we onze gevoel niet goed overbrengen maar net als bij de hyena s je bent zo allert de adrenaline stroomt door je lijf maar het is zoo gaaf om dat mee te maken. En alles is pikdonker. Dan gaat midden in de nacht hrt alarm af van de auto jeetje mina zou er een dier zo dichtbij zijn geweest ?Smorgens roep ik halleluja het is licht. Nooit zo blij geweest dat het licht werd. We gaan gamedriven en horen van een ander stel dat de olifanten om hun tent zijn blijven cirkelen en dat ze schuil hebben moeten houden in de auto phhhh. Nou hebben wij het nog goed gehad. We gaan even rijden en komen op elke hoek olifanten tegen en hippo s . Rond 12 uur gaan we even wat drinken en zetten de auto op onze campingplaats neer. Er komt een nieuwsgierige Olifant aan. Wij staan allebei aan een kant van de auto en wachten geduldig af en de olifant aan de andere kant tegen de auto aan. Ze heeft niks kwaads in de zin das duidelijk. Ze kijkt naar ons en loopt vervolgens om de auto heen langs Mario af richting rivier. Ze was zooo dichtbij. We rijden naar de volgende camping Dizane maar in de wijde omtrek is er niemand te vinden en alles is uitgestorven net als de volgende camping. Het zijn echt 2 spookcampings geworden. Alleen olifanten leven er nog.Vreemd want we hebben wel een boeking. We denken dat dit komt door de overstromingen van afgelopen maanden. Dus ja wat nu,dan maar weer terug naar de camping van afgelopen nacht. Tegen schemering rijden we naar de campplaats en komen 3 safari trucks tegen. Er zijn wilddogs gespot (deze zijn zeldzaam ). We besluiten om er niet achteraan te gaan want anders is het donker. De trucks rijden door en wij ook. 1 minuut later lopen de gezochte wilddogs uit het niets voor onze auto te voorschijn komen zo grappig. Daar we naruurlijk illegaal op de camping staan kiezen we plek 5 in de hoop dat niemand die al heeft gereseveerd. We staan net 20 min. En ja hoor daar komen de mensen al die hier zouden staan. We hebben een smoesje verzonnen dat wij eigelijk op 4 (gisteren) zouden staan en zij hebben gezegd dat we konden kiezen uit 3 vrije plaatsen nl 5,7 en 10. De mensen gaven aan ok dan gaan wij naar 7. Phhhh gelukkig anders moesten we weer alles inpakken. Of er deze nacht veel is langsgekomen aan dieren, ongetwijfeld maar we sliepen als een blok na de nacht van gisteren. We werden vanmorgen in aller vroegte wakker gemaakt door de vele safari trucks die om onze tent cirkelde. We doen de rits open en we liggen vanuit ons wame bed 1e rangs te kijken naar 10 wilde dogs die een impala aan het vangen zijn. Prachtig en de mensen die in de safari truck zaten moesten lachen toen ze zo ons zagen liggen heerlijk in ons bedje dit tafereel zo bekijken. We ruimen op en gaan op weg richting Camping Savuti in NP Chobe.

De gnoeten van ons xxxx

1. Gerry van rooij:
    30 mei 2017
    Omg dat waren echt spannende nachten ,maar ook over nacht ,maar gaaf dat je zo dicht bij de dieren kan zijn en dat ze hun eigen niet bedreigd voelen,blijven jullie wel goed opletten op elkaar hè xxxx
  2. Pascale:
    30 mei 2017
    Jeetje wat een avontuur! Pff jullie maken wat mee zo!
  3. Anne-Marie:
    30 mei 2017
    Jeetje, wat spannend allemaal. Wat stoer van jullie! Geniet nog van jullie vakantie! Maar zo te lezen zal dat wel lukken.
    Groetjes vanuit Zeelst!
  4. Nicole en Henry:
    30 mei 2017
    Nou nou, spanning en sensatie bij jullie!!!!! Heel gaaf dat jullie zo dicht bij de dieren zijn geweest, maar mijn god wat spannend. Pas goed op jullie zelf en elkaar!
  5. Kaatje:
    30 mei 2017
    Het lijkt wel of ik een spannend boek aan het lezen ben!
    Jeetje, keep safe!
  6. Petra berkers:
    wat spannend ik zou geen oog dicht doen snachts
  7. Petra berkers:
    wat spannend ik zou geen oog dicht doen snachts
  8. Henri:
    31 mei 2017
    Sjonge, wat een avonturen, kan me voorstellen als je in zo'n mooie en spannende omgeving zit je echt het gevoel hebt helemaal weg te zijn...Geniet nog samen maar voorzichtig !
  9. Huub:
    31 mei 2017
    Wat een avontuur...... voorzichtig hè. Heel veel groetjes
  10. Janny Schippers:
    31 mei 2017
    Ohh zo herkenbaar!! Bij third bridge en Khwai hadden wij ook elke avond bezoek van de hyena's...de olifanten wachten niet tot het donker werd..haha..Zo gaaf!! Wij bleven gewoon stil zitten...ze hebben eigenlijk niets kwaad in zin...alleen honger...En wat die band betreft...pfff..wij hebben een rekening gekregen van 2850 pula...voor zo'n oude versleten band..daar wordt dus wel misbruik van gemaakt...erger als de hyena's haha...Heel veel plezier in Chobe!!! Het leeuwen-paradijs...Wij zagen ze al liggen toen we naar de gate reden..Geniet er nog lekker van!!!
  11. Opa en oma:
    31 mei 2017
    De rit naar Morenmi zullen jullie niet gauw vergeten lijkt ons maar ondanks de bandenpech en watercrossings moet het een fijn en mooie dag en nacht geweest zijn mede dank de dieren.
    Hou elkaar goed in het oog we wensen jullie alle liefs toe.
  12. Maria Wiermans:
    2 juni 2017
    Die arme Mario, moet hij ook nog hard werken Wat spannend allemaal en wat is er nog veel wild ( gelukkig)